میدان نقش‌جهان کجاست؟

میدان نقش‌جهان، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است. هر سال تعداد زیادی مسافر از سراسر ایران از جمله شهر قم با خرید بلیط قطار بعد از پیش فروش قطار نوروزی برای بازدید از میدان نقش‌جهان و سایر جاهای دیدنی به اصفهان سفر می‌کنند و با خرید بلیط قطار اصفهان قم به شهر خود باز می‌گردند. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که باید درباره میدان نقش‌جهان اصفهان بدانید را توضیح دهیم تا با اطلاعات کامل برای بازدید از این جاذبه دیدنی آماده شوید.

آشنایی با تاریخچه میدان نقش‌جهان

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره شد، میدان نقش‌جهان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان است که توجه هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند‌. مردم قم با شروع پیش فروش قطارهای نوروزی برای خرید بلیط قطار به مقصد اصفهان اقدام می‌کنند تا میدان نقش‌جهان و سایر جاهای دیدنی این شهر را از نزدیک ببینند و بعد از تعطیلات نوروزی با خرید بلیط قطار اصفهان قم به قم بازگردند.

این میدان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی با نام میدان شاه شناخته می‌شد و بعد از انقلاب به نام میدان امام تغییر پیدا کرد. این میدان در دوران مختلف تاریخی نام‌های متفاوتی داشته است‌. از این نام‌ها می‌توان به میدان قصر، میدان اصلی، میدان بزرگ، میدان نو و میدان سلطنتی اشاره کرد.

در گذشته بناهای نظامی دوران آق‌قویونلوها و تیموریان در بخش مرکزی میدان نقش‌جهان به نام کوشک قرار داده شده بود. در دوران سلجوقیان میدان نقش‌جهان مکان برگزاری مراسم و جشن‌های گوناگونی بود.

دستور ساخت بنای اولیه میدان را شاه‌عباس صفوی صادر کرد‌. در دوران صفویان اصفهان پایتخت ایران بود. معماران معروفی همچون استاد علی‌اکبر اصفهانی، استاد محمدرضا اصفهانی و شیخ بهایی میدان نقش‌جهان و بناهای اطراف آن را در طول ۱۴ سال و با الگو گرفتن از نقشه میدان عتیق ساختند.

این میدان به میدان‌های صاحب آباد قزوین، امیرچخماق یزد و شاه قزوین شباهت زیادی دارد. در دوران حکومت پهلوی میدان نقش‌جهان را بازسازی کردند. در ۸ بهمن سال ۱۳۱۳ نقش‌جهان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال ۱۳۵۸ نیز نام آن به لیست میراث جهانی یونسکو اضافه شد.

معرفی جاهای دیدنی میدان نقش‌جهان اصفهان

در اطراف میدان نقش‌جهان دیدنی‌های تاریخی منحصربه‌فردی وجود دارد. به تمام مسافرانی که از نقاط مختلف کشور با خرید بلیط قطار هنگام پیش فروش بلیط قطارهای نوروزی به اصفهان سفر می‌کنند، پیشنهاد می‌شود که لذت بازدید از تمام جاهای دیدنی موجود در اطراف میدان نقش‌جهان را از دست ندهند. در ادامه با این بناهای تاریخی جذاب آشنا خواهید شد:

مسجدشاه

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی واقع در میدان نقش جهان اصفهان مسجد شاه یا مسجد جامعی عباسی نام دارد‌. این‌ مسجد بعد از انقلاب به نام مسجد امام و مسجد جامع شناخته می‌شود‌. این مسجد در سال ۱۰۲۰ ساخته شده و در طول این سال‌ها مراسم‌های مختلفی در آن برگزار شده است. معماری بنا توسط استاد علی‌اکبر اصفهانی و محب‌علی بیک‌الله و خوشنویسی‌های روی کتیبه‌های آن توسط خطاطان معروفی مانند محمدصالح و محمدرضا امامی، علیرضا عباسی و عبدالباقی تبریزی انجام شده است‌.

مسجد شیخ لطف‌الله

یکی دیگر از جاهای دیدنی واقع در ضلع شرقی میدان نقش‌جهان مسجد شیخ لطف‌الله است. دستور ساخت این مسجد در قرن ۱۱ هجری و توسط شاه‌عباس صفوی صادر شد. ساخت گنبد ۳۲ متری این مسجد ۱۷ سال طول کشیده و استاد محمدرضا اصفهانی معماری و کاشی‌کاری مسجد را بر عهده داشته است. بر خلاف دیگر مساجد ایران در مسجد شیخ لطف‌الله مناره وجود ندارد و هنوز هم یک مسجد جذاب و دیدنی است.

عمارت یا کاخ عالی‌قاپو

در غرب میدان نقش‌جهان بنایی چشم‌نواز و دیدنی به‌نام عمارت یا کاخ عالی‌قاپو وجود دارد. دستور ساخت این بنا با زیربنای ۱۸۰۰ مترمربع را شاه‌عباس اول در سال ۹۷۳ صادر کرده و ساخت آن تا سال ۹۷۷ طول کشیده است. نقاشی‌های مینیاتوری کاخ عالی‌قاپو هنر دست یکی از هنرمندان معروف دوران صفوی یعنی رضا عباسی است. کاخ عالی‌قاپو با نام عمارت دولت‌خانه نیز شناخته می‌شود و ۵۳ اتاق دارد.

سردر و بازار قیصریه

سردر قیصریه یکی دیگر از بناهای تاریخی واقع در ضلع شمالی میدان نقش‌جهان است و به‌عنوان درب ورودی بازار سنتی اصفهان اهمیت زیادی دارد. این سردر در گذشته سه طبقه بوده؛ اما متاسفانه یکی از طبقات آن به‌عنوان نقارخانه تخریب شده است. ساعت قلعه پرتقالی‌ها مهم‌ترین دیدنی سردر قیصریه محسوب می‌شود. بازار قیصریه نیز از بزرگ‌ترین بازارهای ایران محسوب می‌شود و اثر تاریخی به‌جامانده از دوران صفویه و قاجاریه است.

دروازه‌های چوگان

در ضلع جنوبی و شمالی میدان نقش‌جهان ستون‌های سنگی کوتاهی وجود دارد که زمانی دروازه‌های ورزش سنتی چوگان بوده‌اند. در گذشته بزرگان و پادشاهان به ورزش چوگان علاقه بسیار زیادی داشتند. در سال‌های اخیر دروازه‌های چوگان به‌صورت نمادین محل برگزاری ورزش چوگان هستند.

تفریحات موجود در میدان نقش‌جهان و جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آن کدام‌اند؟

از تفریحات میدان نقش‌جهان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت در جشن‌ها و اعیاد سنتی

  • انجام ورزش سلطنتی چوگان

  • خرید از جمعه‌بازار

  • سوارشدن در درشکه‌های دور میدان

  • مراجعه به کافه‌ها و رستوران‌های دور میدان

  • خرید شیرینی، بستنی، غذاهای سنتی و دسر

  • خرید سوغاتی

خانه مشروطه، سی‌وسه‌پل، کاخ چهلستون، نگارستان ملک‌التجار و کاخ هشت‌بهشت نیز جاذبه‌های گردشگری هستند که با میدان نقش‌جهان فاصله نزدیکی دارند‌.

خرید بلیط قطار اصفهان قم با قیمت مناسب از فلای تودی

در این مطلب راجع‌به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان میدان نقش‌جهان صحبت کردیم و به معرفی جاهای دیدنی اطراف آن پرداختیم و در نهایت تفریحات و جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این میدان را معرفی کردیم. همان‌طور که گفتیم با آغاز پیش فروش بلیط‌های عده زیادی از مردم قم با خرید بلیط قطار به اصفهان مسافرت می‌کنند و بعد از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی ایران از طریق خرید بلیط قطار اصفهان قم به شهر خود برمی‌گردند. بهترین و معتبرترین سایت برای خرید آنلاین بلیط قطار و رزرو یکی از هتل‌های اطراف میدان نقش‌جهان سایت فلای تودی است. در این سایت کاربران با چند کلیک ساده می‌توانند بلیط قطار را خریداری کنند. اگر سوالی در رابطه با نحوه خرید بلیط آنلاین یا رزرو هتل داشتید، با پشتیبانی ۲۴ ساعته فلای تودی تماس بگیرید.

ریپورتاژ آگهی