☀️ متفرقه

هدیه عروس در عید نوروز ۱۴۰۰ چی ببریم؟ کادو نوعروس در عید نوروز

آداب و روسوم قدیمی ایرانیان در هدیه وکادو نوعروس در عید نوروز

عیدی دادن به نو عروس در عید نوروز، از آداب و رسوم قدیمی مردم ایران است که در این آیین اگر دوران نامزدی با یکی از اعیاد مذهبی مصادف می‌شد، خانواده داماد چند نفر از زنان فامیل را برای “عیدی برون” دعوت می‌کردند.

انواع هدیه هایی که در عید نوروز ۱۴۰۰ برای نو عروس

عیدی مخصوص نوعروس به صورت‌های مختلف همچون پول نقد، طلا و جواهر، لباس و یا ملک و دارایی متناسب با درآمد خانواده داماد انجام می‌شود. در این مراسم مقداری شیرینی، برنج، قند، روغن و هدایای مخصوص عروس مانند طلا، لباس، آجیل و ماهی قرمز عید نوروز را در سینی‌های بزرگ می‌گذاشتند و با پارچه‌های رنگی آنرا تزئین می‌کردند.

اجرای هدیه دادن به نو عروس در عید نوروز

در اکثر مواقع این رسم دیرین با کمک زنان فامیل اجرا می‌شود. در آن چندین سینی شامل هدایا، حنا، گل و شیرینی تزئین شده به خانه عروس برده می‌شود. گاهی اوقات رسم عیدی بردن برای نوعروس با سنتی جانبی با عنوان “سر رختی” همراه می‌شود که در آن برای مادر، مادربزرگ، پدر، پدربزرگ، برادران و خواهران عروس نیز هدایایی آورده می‌شود.

کسانی که خنچه‌ها را حمل می‌کنند هنگام بردن عیدی با هلهله و شادی صحنه‌های زیبایی از مهر و محبت و شادی را برپا می‌کنند. پیش از بردن هدایا نیز خانواده نوعروس با روشن کردن آتش و دود کردن اسفند و ذکر سلام و صلوات و دست افشانی از خانواده و اقوام داماد استقبال می‌کنند. در این مراسم خانواده داماد شام مهمان خانواده عروس هستند و شب را همان جا سپری می‌کنند. در دوران نامزدی و عقد مراسم عیدی بردن و هدیه دادن به نوعروس، از طرف خانواده داماد انجام می‌شود. متقابلا خانواده عروس نیز به نوعروس و تازه داماد هدایایی تقدیم می‌کنند.

منبع:خبرگزاری میزان / منبع عکس:yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها