☀️ متفرقه

خواص مهم عسل چیست؟ ۲۶ خاصیت عسل برای بدن

عسل ماده شیرین شهد دار غلیظ شده ای است که زنبور عسل با بال زدن آب آن را تا حد ممکن تبخیر می کند. نوع عسل، رنگ و مزه آن بستگی به گل ها و گیاهانی دارد که زنبور از آن تغذیه می کند و شهد را می گیرد.

مهم ترین علتی که خواص زیادی را به عسل نسبت می دهند، حالت ضد میکروبی عسل به علت داشتن آب اکسیژنه و همچنین مواد مغذی گیاهی مثل فیتوکمیکال هاست. عسل خواص و فواید بی نظیری در درمان بیماری‌ ها و سلامت قلب و دستگاه گوارش دارد به همین دلیل متخصصان مصرف روزانه آن را توصیه می‌کنند.

عسل ماده غذایی است که در صورت استفاده به صورت روزانه خطر دیابتی شدن را کاهش می دهد، باید توجه داشت که عسل خام در این زمینه بیشتر موثر است زیرا موجب افزایش انسولین و کاهش قند خون اضافی می شود البته باید مراقب بود زیرا گروه های مختلف خونی عکس العمل های متفاوتی نسبت به عسل نشان می دهند.

توصیه می کنیم ابتدا عکس العمل بدنتان نسبت به عسل را تست کنید تا پس از آن بتوانید با خیالی آسوده و راحت عسل را مصرف کنید.

با مصرف عسل سیستم دفاعی بدن را تقویت کنید

  • آنتی‌ اکسیدان‌ ها به سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری ها کمک می کنند و هر چه میزان آنتی‌ اکسیدان ها بیشتر باشد، بدن مقاوم تر است.
  • عسل آنتی‌ اکسیدان‌ های بدن را افزایش می دهد و به حفظ و ارتقا سلامت افراد کمک بسیاری می کند، مصرف مداوم از عسل این ماده شیرین و خوشمزه در سلامت بدن و مغز تاثیر چشمگیری دارد، اگر دوست دارید کمتر بیمار شوید و سراغ قرص و دکتر نروید توصیه می کنیم حتما عسل را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تاثیر عسل بر روی آلرژی

  • عسل مسکن و درمان بخش آلررژی ها بوده و برای استفاده از خاصیت معجزه آسای عسل در درمان آلرژی کافی است تا آن را روی قسمت آسیب‌ دیده‌ بدن قرار دهید و ۱۵ دقیقه بعد آن را بشویید.
  • با مصرف روزانه عسل سوخت‌ و ساز افزایش می یابد و بدن‌ خود را درمان و با بیماری ها مبارزه می کند و در برابر انواع آلرژی ها مقاوم خواهد بود.

خواص و فواید عسل برای ورزشکاران

  • عسل یکی از مفید ترین موادغذایی برای ورزشکاران است، اگر شما هم از دست افرادی هستید که ورزش جزئی از زندگیتان محسوب می شود به جای مواد غذایی پروتئین‌ دار  یا استروئید ها توصیه می کنیم که از عسل استفاده کنید که نه تنها برای بدن مضر نیست بلکه به سلامت بدن و افزایش انرژی شما کمک می کند.
  • بر اساس نظر متخصصان اگر هر روز قبل از تمرینات ورزشی یک یا ۲ قاشق غذا خوری عسل  مصرف کنید، در این صورت به هیچ ماده انرژی‌ زایی نیاز پیدا نخواهید کرد.

درمان زخم و سوختگی با عسل

از عسل خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی طبیعی در زخم‌ها دارد، در این روش درمانی باید کمی از عسل را با پنبه روی زخم قرار دهید،  پنبه در این زمان به زخم می‌چسبد اما جای نگرانی نیست زیرا به طور طبیعی پنبه خود به خود  پس از درمان و خشک شدن می‌افتد.

می‌ توانید عسل را روی پوست سوخته‌ قرار دهید زیرا عسل ضد میکروب است و خاصیت درمانی کاملا طبیعی برای سوختگی دارد، به همین دلیل است که از قرن ها دورتر از عسل به عنون دارو استفاده می شده است.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که عسل یک ماده موثر در بهبود زخم‌ های عفونی است و حتی مقاومت باکتریایی به آنتی بیوتیک‌ ها را از بین می‌برد.

در تحقیقاتی که در کنگره میکروبیولوژی انگلیس انجام شده است ، نحوه واکنش عسل به سه گونه باکتری که معمولا موجب عفونت زخم‌ها می‌شوند، بررسی شد. نتایج این تحقیق نشان داد که عسل می‌ تواند به روش‌ های مختلف در رشد این باکتری‌ ها خلل وارد کند، بنابراین عسل این ماده غذایی ارزشمند یک گزینه مناسب برای درمان است و به دلیل خاصیت ضد میکروبی خود مورد توجه بوده است و هم اکنون نیز در طب سنتی به عنوان درمان کننده موضعی زخم‌ ها استفاده می‌شود.

خواص و فواید عسل برای قلب

عسل در بهبود گردش خون موثر است و به افراد مبتلا به  فشار خون پایین کمک می کند، افزون بر این عسل مقوی قلب است و این خود عاملی برای بهبود گردش خون محسوب می شود، عسل سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ها تقویت می‌کند، بهبود جریان خون به عملکرد مغز کمک چشمگیری می کند.

لاغر شدن راحت تر با مصرف عسل

عسل را همه افراد می توانند در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند، این ماده غذایی مفید را می توان جایگزین شکر کرد، عسل افزون بر خواص ذکر شده عملکرد سیستم هضم را هم تسریع و به سلامت بدن می کند  و به همین دلیل است که بنا بر نظر متخصصان کاهش وزن بدون عسل کار  دشواری محسوب می شود.

درمان مشکلات گوارشی با عسل

عسل حاوی تعدادی پرو‌بیوتیک است که در عملکرد دستگاه هاضمه شامل روده و معده تاثیر خوبی دارند می‌ توان عسل را روزانه مصرف کرد و از خاصیت های منحصر به فرد عسل بهره مند شد، با کمک عسل می‌ توانید عملکرد سیستم هضم بدن را به‌ شکل طبیعی بازگرداند تا بیماری های ناشی از گوارش بد غذا در شکم درمان شوند، البته باید در میزان مصرف عسل تعادل را حفظ کرد.

۲۶ خواص و فواید عسل

  1. عسل دستگاه گوارش را پاک می سازد و ضد اسهال است. در تحقیقات ثابت شده عسل اثر بسیار مفیدی بر عفونت های معده با هلیکو باکتر پیلوری دارد. از این رو ضد زخم معده و دستگاه گوارش است.
  2. عسل در درمان آب مروارید ( کاتاراکت ) مفید است.
  3. عسل بادشکن است و برای معالجه قولنج روده تجویز می شود و در مسمومیت های غذایی، دستگاه گوارش را پاک می سازد.
  4. دوست کبد و پادزهر است، پس در بیماری های کبدی مصرف آن مفید است. سکنجبینی که با عسل تهیه می شود، صفرابری اعلاست.
  5. سنگ های کلیه  و مثانه را از بین می برد. برای این منظور عسل را با کندر باید مصرف کرد.
  6. عسل حاوی آنتی اکسیدان است، از این رو مصرف عسل برای سلامت قلب و عروق مفید است. عسل به سلامت پوست کمک می کند و ضد پیری است.
  7. در قدیم هر دارویی را با عسل مخلوط می کردند، زیرا عسل خاصیت بهبود بخشی داروها را چند برابر می کرده و امروزه هم از عسل در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند.
  8. برای درمان اوریون سه روز استراحت مطلق و تنها غذای این سه روز آب و عسل. ( برای نوزادان، به آنها به همراه آب و عسل شیر مادر هم داده نشود.)
  9. برای ضعف بدن، شربت آب و عسل را با یخ، آرام آرام بنوشید.
  10.  بهترین دارو برای افرادی که هیچ چیز در معده آنها نمی ماند و بالا می‎آورند، شربت عسل را به همراه سه عدد یخ کوچک ، هم زده تا شربت بسیار سردی بدست آید. سپس شخص آنرا به آرامی و جرعه جرعه بنوشد.
  11. عسل به وسیله بهبود میزان ضربان قلب و گردش خون از مشکلات قلبی جلوگیری می‌کند.
  12. از عسل در فرآورده های ضد سرفه بطور مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود . مزه مزه و غرغره شربت عسل برای برطرف کردن زخم های دهان و ورم گلو بسیار سودمند است. عسل ضد آسم است.
  13. عسل با اینکه بسیار شیرین است، برای دندان ها  و لثه مضر نیست، بلکه لثه ها را سالم می سازد و دندان ها را سفید می کند.
  14. عسل خواب آور است و به مبتلایان به بیماری کم خوابی توصیه می شود که قبل از خواب چند قاشق مربا خوری عسل میل کنند.
  15. عسل برای رفع کم اشتهایی مفید است و کلاً جریان خون را در بدن بهبود می بخشد. از این رو به رشد عضلات کمک می کند، پس برای بچه های کم اشتها  و افراد ورزشکار  بسیار مفید است.
  16. عسل گرفتگی مویرگ ها را باز می کند و برای عروق بسیار مفید است. پس سالمندان اگر هر روز شربت عسل و لیموی  تازه بنوشند، عمر طولانی تری خواهند داشت.
  17. حتی موم عسل نیز خواص زیادی دارد و ماسک آن برای صورت، چین و چروک و فرو رفتگی های پوست را می پوشاند و پوست را لطیف می کند.
  18. عسل گلو را نرم می‌کند و لایه‌ ای محافظ ایجاد می‌کند که باعث می‌شود سرفه را کاهش دهد.
  19. عسل به ماهیچه‌ ها استحکام می‌بخشد، ورزشکاران عسل مصرف می‌کنند.
  20. عسل برای کاهش حساسیت فصلی مفید است.
  21. در سال ۲۰۱۰ دانشمندان از مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام در مجله FA SEB گزارش کرده‌ اند که عسل توانایی کشتن باکتری‌ها در پروتئینی به نام defensin-1  را دارد.
  22. عسل به افزایش حافظه کمک می‌کند و بسیار مهم است که چه مقدار کلسیم در مغز وجود دارد عسل به تعیین کردن کلسیم در بدن و مغز می‌پردازد.
  23. عسل زخم‌ها را التیام می‌بخشد و خاصیت ضدعفونی دارد.
  24. عسل پوست را زیبا و محافظت می‌کند، اگر عسل را جزو لوازم آرایشی و بهداشتی روزانه‌ مان بیاوریم، درمی‌یابیم که چگونه پوستمان بار دیگر خود را تجدید می‌کند و شروع به با طراوت و تغذیه شدن می‌کند.
  25. عسل از چین و چروک جلوگیری می‌کند.
  26. تحقیقات جدید به کاربردهای نوینی دست یافته‌اند به طور مثال عسل می‌تواند از تحریک و تورم پوستی در بیماران مبتلا به سرطان سینه جلوگیری کند.

فواید و خواص شربت عسل

یک قاشق غذا خوری عسل را با یک لیوان آب خنک و آب یک عدد لیمو ترش تازه را با هم مخلوط کنید. این شربت عسل برای تمامی افراد و برای تمامی سنین مفید است.

  1. کسانی که بی‎ خوابی دارند شربت آب و عسل را در طول ۱۰ دقیقه، میل کنند.
  2. اگر کسی خواب زیادی دارد، شربت عسل را سریع میل کند.
  3. کسانی که با خوردن عسل، معده درد می‎گیرند، بصورت شربت عسل بخورند.
  4. برای رفع خستگی ذهنی، شربت آب و عسل بهترین چیز است.
  5. برای افزایش حافظه، روزی سه لیوان شربت آب و عسل با یخ استفاده نمایید.

منبع: yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها