درمان کبد با طب سنتی و روش خانگی به همراه داروهای گیاهی

چند نکته در مورد کبد

  • کبد بزرگترین ارگان داخلی بدن است.
  • بیش از ۵۰۰ عملکرد حیاتی بدن ، از جمله مبارزه با انواع ویروس و عفونت به عهده کبد است.
  • کبد با تولید پروتئین و هورمون در سراسر بدن، نقش مهمی را در حفظ سطح نرمال قند خون ایفا می کند.
  • کبد تنها عضوی است که می تواند خود را بازسازی کند؛ به همین دلیل است که افراد می توانند بخشی از کبد خود را اهدا کنند.
  • کبد در حدود ۱۰ درصد از جریان خون را مصرف می کند و در هر دقیقه حدود دو لیتر خون پمپاژ می کند.
  • هر گونه اختلال در عملکرد کبد می تواند به یک بیماری منجر شود که از آن با عنوان بیماری کبد یاد می‌شود.

متاسفانه بیماری های کبدی با هیچ علامت ظاهری همراه نیستند و بیمار زمانی از آن مطلع می شود که کار از کار گذاشته است. سرطان کبد، نارسایی کبد، سیروز ، هپاتیت و هموکروماتوز شایع ترین مشکلات کبد هستند.

بیشتر بخوانید ! علائم کبد چرب چیست به همراه راه تشخیص و درمان آن

کبد از ارگان های اصلی بدن محسوب شده و مسئولیت کارهای مهمی را به عهده دارد. وقتی کبد آسیب دیده با کبد بیمار شود عملکرد بدن دچار اختلال شده که در این حالت به آن هپاتیت می گویند. علاوه بر این کبد چرب یکی از بیماری های جوامع مدرن امروزی است که در اثر چاقی و سبک زندگی نادرست به وجود می آید.

کبد نقش مهمی در سوخت و ساز قند، چربی و آهن بازی کرده و به تولید صفرا و در نتیجه هضم چربی کمک می کند. علاوه بر این ها این اندام حیاتی (کبد) در تولید پروتئین و تولید فاکتورهای انعقاد خون نقش دارد.

علائم بیماری کبد چیست

علائم بیماری های کبدی شامل خستگی، ضعف، کاهش وزن، تهوع، استفراغ و زرد شدن پوست است. کبد به راحتی می تواند سلول های آسیب دیده خود را بازسازی کند اما اگر میزان آسیب دیدگی و سلول های از دست رفته کبد ۷۵ درصد یا بیشتر باشد. در این صورت این اندام قادر به پاسخگویی نیازهای بدن نیست.

برخی از مشکلات و بیماری ها کبد را می توان با داروهای خانگی درمان کرد اما در موارد پیشرفته نیاز به دارو بوده و در صورت نارسایی کبدی ممکن است نیاز به پیوند باشد.

ویدئو پیشنهادی۱ کبد چرب در طب سنتی برنامه طبیب

درمان کبد و کبد چرب با طب سنتی و روش خانگی

 درمان بیماری کبد و کبد چرب با گیاه خار مریم

گیاه خار مریم برای طیف گسترده ای از بیماری های کبدی موثر است. شواهد نشان می دهد که گیاه خار مریم برای هپاتیت ویروسی، سیروز کبدی و سمی شدن این عضو بدن در اثر مواد شیمیایی، قارچ ها و مواد مضر مفید و تاثیر گذار است.

شکل کپسولی و دارویی گیاه خار مریم در داروخانه ها و عطاری ها یافت می شود. کافی است ۹۰۰ میلی‌ گرم از گیاه خار مریم را ۲ بار در روز همراه با غذا مصرف کنید.

گیاه خارمریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی استفاده می‌کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی‌ مارین دارد، می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری‌ گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول‌ موثر باشد.

بیشتر بخوانید ! سیروز کبدی چیست به همراه راه تشخیص و علائم و درمان آن

به همین دلیل بسیاری از درمانگران، گیاه خار مریم را از جمله موثرترین‌ گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌ شناسند و مصرف دمنوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه موثر می‌دانند. مصرف گیاه خار مریم با مشورت متخصص طب سنتی می‌ تواند به بهبود عملکرد کبد کمک کرده و سرعت تولید دوباره سلول‌های کبدی را افزایش دهد.

طرز تهیه
۳/۵ گرم دانه را در ۱۵۰ سی سی آب جوش در ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دم کرده روزانه ۳ الی ۴ دفعه نیم ساعت قبل از غذا مصرف شود.

پاکسازی و درمان کبد با سرکه سیب

این ماده غذایی ( سرکه سیب ) به سم‌ زدایی کبد کمک می کند. اگر سرکه سیب را قبل از غذا مصرف کنید سوخت و ساز چربی در بدن شما بیشتر شده و در نتیجه وزن شما کاهش پیدا می کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب ریخته و یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کرده و این نوشیدنی مفید را سه بار در روز برای پاکسازی کبد بنوشید.

گیاه ریشه قاصدک برای درمان کبد

برای تمیز کردن کبد یک دوره‌ درمانی با گیاه قاصدک را در پیش بگیرید. گیاه قاصدک ترشح صفرا را تحریک کرده و مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. مواد زائدی که در کبد انباشته می‌شوند اجازه نمی‌دهند که توکسین های خون تصفیه و چربی‌ها هضم شوند.

مصرف چای ریشه قاصدک حداقل ۲ بار در روز در بهبود عملکرد کبد موثر است. برای تهیه چای این گیاه کمی از ریشه آن را در یک لیوان آب جوش ریخته و آن را بنوشید.

روش تهیه
برای هر ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش یک تا چهار گرم ریشه‌ی خشک گیاه قاصدک لازم دارید. این گیاه را دم کنید و روزانه سه تا چهار مرتبه میل کنید.

درمان بیماری کبد با انگور فرنگی

میوه انگور فرنگی یکی از غنی ترین منابع ویتامین C است و به حفظ عملکرد کبد در سطح مطلوب کمک می کند. شما می توانید چهار تا پنج عدد انگور فرنگی را در روز بخورید یا آن را در سالاد استفاده کنید.

ویدئو پیشنهادی۲ کبد چرب در طب سنتی

درمان گیاهی بیماری کبد با شیرین‌ بیان

گیاه شیرین‌ بیان درمان بسیار عالی برای شرایط کبد چرب است. این درمان زمانی در طب باستانی هند (آیورودا) برای بیماری کبد مورد استفاده قرار می گرفت.

بیشتر بخوانید ! درمان بیماری کبد چرب غیر الکلی به همراه علائم و راه تشخیص

پودر ریشه شیرین بیان را در آب جوش ریخته و چند دقیقه مواد آن را فشار داده تا عصاره آن به طور کامل خارج شده و چای آن را یک یا ۲ بار در روز مصرف کنید.

درمان بیماری کبد چرب با زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کنندگی بوده و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. ادویه زردچوبه می تواند سلامت کبد را بطور قابل توجهی بهبود بخشد. زردچوبه ضد ویروس بوده و مانع از تکثیر ویروس های هپاتیت B و C می شود.

مطالعات محققان دانشکده پزشکی هاروارد نشان می دهد که چای زردچوبه بهترین ماده غذایی برای سم زدایی از کبد است.

چای زردچوبه ، یکی از مهمترین روش های سم زدایی از کبد است. این ماده، کیسه صفرا را تحریک می کند و سبب تولید صفرا می شود. کبد از مایع صفرا برای سم زدایی استفاده می کند.

زردچوبه گیاهی از خانواده زنجبیل است و در برخی از کشورها مانند هند، بیشترین کاربرد را دارد. رنگ زرد زردچوبه به دلیل ماده ای به نام کورکومین است که سبب تحریک صفرا می شود. معمولا برای تهیه چای زردچوبه از زردچوبه تازه، زنجبیل تازه، فلفل سیاه، دارچین، شیر نارگیل و عسل استفاده می شود که هریک خواص فوق العاده ای دارند که به آنها در همین مقاله اشاره شده است

خواص زردچوبه تازه : دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند به درمان اختلالات گوارشی، رفع تهوع و گاز روده کمک کند.

خواص زنجبیل تازه: به همراه زردچوبه، بهترین ترکیب برای کمک به التیام درد مفاصل و درمان مشکلات تنفسی است.

خواص فلفل سیاه : غنی از ویتامین C است و خواص ضد سرطانی دارد، به علاوه سبب کاهش وزن می شود.

خواص دارچین: دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهاب است.

خواص شیرنارگیل: چربی سالم موجود در شیر نارگیل به جذب زردچوبه کمک می کند.

خواص عسل: سرشار از انواع آنزیم، ویتامین و مواد معدنی است.

کاهش کلسترول خون، افزایش ایمنی بدن، بهبود گردش خون، روشن شدن رنگ پوست، پیشگیری از ایجاد لخته در اندام های داخلی بدن و تصفیه خون، از دیگر فواید چای زردچوبه هستند.

  • سعی کنید که زردچوبه را در پخت و پز استفاده کنید
  • شما می توانید ½ قاشق چایخوری زردچوبه را با شیر مخلوط کرده و هر روز آن را بنوشید.
  • نصف یک قاشق چایخوری زردچوبه را با ۱ قاشق مرباخوری عسل مخلوط کرده و هر روز آن را مصرف کنید.

درمان بیماری کبد با بذر کتان

کبد هورمون هایی را که در جریان گردش خون وجود دارند پاکسازی کرده و این باعث می شود فشار کبد بالا برود. دانه کتان مانع از حرکت هورمون در گردش خون شده و فشار روی کبد را کاهش می دهد.

استفاده از بذر کتان خرد شده بر روی نان یا سالاد یا مصرف آن همراه با غلات و حبوبات به عملکرد کبد کمک می کند.

درمان بیماری کبد با اسفناج و آب هویج

این روش طبیعی و خانگی برای درمان سیروز کبدی موثر بوده و فقط کافی است که نصف لیوان آب اسفناج و نصف لیوان آب هویج را ترکیب کرده و این آب میوه طبیعی را هر روز حداقل سه بار مصرف کنید.

درمان بیماری کبد با آووکادو و گردو

برای محافظت کبد از بیماری ها و پاکسازی سموم رسوب کرده در آن آووکادو و گردو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویدئو پیشنهادی۳ کبد چرب در طب سنتی خیر اندیش

 

درمان بیماری کبد با سیب و سبزیجات برگ

سبزیجات برگ دار با تحریک جریان صفرا و پکتین موجود در سیب با حذف سموم از دستگاه گوارش به سلامت کبد کمک می کنند.

۴ روغن مفید برای بیماری کبد چرب

مصرف روغن‌های مفیدی چون روغن زیتون، روغن بادام، روغن ماهی و روغن کنجد و حذف لبنیات پرچرب که حاوی چربی با تراس بالا و هیدروژنه است، از برنامه غذایی و تعادل در مصرف مواد غذایی، مانع بروز کبد چرب، دیابت و انواع سرطان ها در فرد می‌شود.

خواص خرمالو برای کبد چیست

یکی از بارزترین خواص خرمالو پاکسازی بدن به ویژه کبد است؛ امروزه بیشتر افراد به دلیل زمان بندی نامناسب در خواب شب، خوردن انواع چربی و فست فودها، ورزش نکردن، ادرار نکردن هنگام بیدار شدن از خواب، زیاده روی در غذا خوردن، صبحانه خوردن با عجله به کبد چرب مبتلا هستند؛

خرمالو یکی از بهترین مواد برای درمان کبد چرب است،  خرمالو جزو دسته از میوه‌ هایی است که منبع بالایی از فیبر دارد، این میوه به دلیل خاصیت ملین بودن، برای افرادی که مشکل یبوست و کبدی دارند، مفید است.

فواید مصرف خرما

خوردن خرما برای بهبود سلامت کبد و پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است، همچنین خرما باعث افزایش سم زدایی از کبد می‌شود؛ جالب است بدانید که مصرف خرما بینایی و شنوایی را تقویت می‌کند، شیر مادر را زیاد می‌کند، اسید بیش از حد معده را خنثی و کم‌ خونی را برطرف می‌کند، از این رو پزشکان توصیه می‌کنند در طول روز ۳ عدد خرما مصرف کنید.

از طرفی، نوشیدن ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب روزانه برای سالم نگه داشتن کبد و پاکسازی آن از سموم موثر است.

درمان بیماری کبد با ورزش

ورزش منظم باعث تحریک هضم مناسب غذا و از بین بردن چربی بدن می‌شود، با افزایش عرق کردن به حذف سموم از طریق پوست کمک می کند و فشار روی کبد را کاهش می‌دهد.

برای تاثیر بهتر حداقل ۴۰ دقیقه ورزش به مدت ۵ روز در هفته لازم است.

انواع سبزیجات، گریپ فروت، گردو، لیمو، آووکادو، چای سبز، سیر، چغندر، سبزیجات با برگ های سبز پررنگ و زردچوبه مهمترین غذاهایی هستند که کبد را سالم نگه می دارند.

استفاده از غذاهای آماده و حاضری، الکل و سیگار، روغن و غذاهای سرخ کرده و عدم تحرک، مهمترین دلایل آسیب به کبد هستند.

دانستنی های بیشتر در مورد کبد

  1. کبد یکی از اندام های بزرگ سمت راست شکم است که حدود ۱.۳۶ کیلوگرم وزن دارد.
  2. مهمترین وظیفه کبد، فیلتر کردن خونی است که از دستگاه گوارش وارد کبد می شود و قرار است در سراسر بدن جریان یابد.
  3. تمام مواد سمی و مضر خون در کبد جدا می شوند.
  4. کبد با تولید صفرا، چربی غذا را تجزیه کرده و آن را تبدیل به انرژی می کند.
  5. ذخیره قند بدن نیز به عهده کبد است.

منبع: yjc.ir 

☀️ متفرقه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها