☀️ متفرقه

راه های پیشگیری از کبد چرب و درمان آن به روش خانگی

به احتمال زیاد نام کبد چرب را زیاد شنیده‌اید، اما چقدر در مورد بیماری کبد چرب اطلاعات دارید؟ اصلا می‌دانید بیماری کبد چرب معمولا علامت اولیه خاصی ندارد و تنها راه درمان کبد چرب اصلاح سبک زندگی، پیروی از یک رژیم غذایی سالم، ورزش و کاهش وزن است و بی‌توجهی به بیماری کبد چرب می‌ تواند بسیار خطرناک باشد؟

روند بیماری کبد چرب

  • کبد چرب سه حالت بالینی مشخص دارد. در گام اول روی کبد فقط چربی جمع می‌شود. اگر بیمار به این مساله اهمیت ندهد بتدریج التهاب نیز به آن اضافه می‌شود و این التهاب می‌تواند کبد را فیبروز کند و باعث تجمع بافت کلاژن در کبد شود.
  • اگر باز هم بیمار به این مرحله اهمیت ندهد و بیماری پیشرفت کند کبد بتدریج دچار سیروز می‌شود. در این حالت کبد خشک می‌شود و عملکردش را از دست می‌دهد. در نتیجه شکم آب می‌آورد، پاها ورم می‌ کند و بیمار محتاج به پیوند کبد می‌شود.

علائم و علامت بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب معمولا بدون علامت است و هیچ نوع درد یا زردی یا مشکلات دیگر ایجاد نمی‌ کند مگر اینکه به مراحل پیشرفته رسیده باشد. بنابراین به طور کلی توصیه می‌شود تمام افرادی که چاق هستند و چاقی شکمی دارند یا دیابت دارند و ‌تری‌ گلیسیرید خونشان بالاست حتما یک‌ بار سونوگرافی و تست‌های کبدی انجام دهند تا ببینند کبد چرب دارند یا خیر.

گاهی اوقات حتی لازم است برای بیمار بیوپسی کبد انجام شود؛ بخصوص اگر سن مریض بالا باشد، تست‌های کبدی‌اش بشدت مختل باشند یا طحالش بزرگ و پلاکتش پایین باشد. این در حالی است که بیماران مبتلا به کبد چرب بیشتر به مشکلات قلبی و عروقی دچار می‌شوند و در معرض سکته‌ های قلبی و مغزی قرار دارند.

ویدیو پیشنهادی ۱ درمان کبد چرب

نقش تغذیه در درمان و پیشگیری بیماری کبد چرب

  • بیمارانی که دچار مشکلات کبدی هستند باید مواد غذایی مناسبی مصرف کنند تا به کمک این دسته از مواد غذایی سلامت بدنشان تضمین شود.
  • کبد مهمترین قسمت بدن است و اگر به آن توجه نکنیم دچار عارضه‌ های بسیاری می‌شویم در اینجا به معرفی برخی از مواد غذایی می‌ پردازیم که می‌توانند کبد را از ابتلا به سرطان و چرب شدن در امان نگه دارند.
  • تغذیه صحیح بهترین راه پیشگیری از بیماری کبد چرب است.
  • برای داشتن کبدی سالم باید بتوانیم مواد غذایی خاصی مصرف کنیم تا سلامت کبد این عضو حیاتی بدن تضمین شود.
  • کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است، که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است.

شایع ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سو تغذیه و بالا بودن چربی خون است و در کشورهای دیگر مصرف بالای الکل از شایع ترین علت ها محسوب می شود.

از دیگر علل کبد چرب می توان به کاهش وزن ناگهانی، اختلالات مادرزادی، سو جذب چربی، تغذیه ناصحیح و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات، گرسنگی طولانی مدت و تغذیه وریدی طولانی مدت اشاره کرد.

تحقیقات و بررسی ها همچنین نشان داده داروهایی مانند کورتون ها، هورمون های استروژن، قرص های ضد  بارداری، داروهای تقویت جنسی و استرس از عوامل زمینه ساز این مشکل هستند.

کبد چرب بدون علامت است و در بعضی افراد ممکن است احساس پری شکم و درد خفیف ناحیه راست شکم را ایجاد کند، این مشکل به صورت اتفاقی در حین بررسی های آزمایشگاهی یا سونوگرافی مشخص می شود.

این مشکل به ویژه در مراحل اولیه قابل درمان است، اما در تعدادی از بیماران در صورت درمان نشدن ممکن است به فیبروز کبدی یا در نهایت سیروز کبدی منجر شود که در این صورت درمان آن بسیار دشوار خواهد بود.

ورزش روزانه برای درمان کبد چرب

کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد البته باید توجه کرد که کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

طب سنتی برای درمان کبد چرب

طب سنتی تدابیر خوبی برای درمان کبد چرب دارد، البته برای درمان آن باید به پزشک متخصص مراجعه کرد زیرا نوع گیاهان و درمان تجویز شده براساس شرایط و مزاج افراد متفاوت است.

آب میوه ها و آب سبزیجات برای درمان کبد چرب

آب میوه ها و آب سبزیجات بدون افزودن قند جزو نوشیدنی های سالمی هستند که برای کبد بسیار مفید هستند که در بین این نوشیدنی ها می توان به آب هویج، آب سیب، آب لیموترش، آب جعفری و اسفناج اشاره کرد .

مواد غذایی سرشار از گوگرد برای درمان کبد چرب

مواد غذایی سرشار از گوگرد جز مواد غذایی مفیدی هستند که به روند سم زدایی از بدن که در کبد انجام می شود کمک زیادی می کنند زیرا کبد از مولکول های گوگردی برای مقابله با آفت کش ها و سمومی استفاده می کند که از طریق مصرف مواد غذایی وارد بدن می شوند.

از بین مواد غذایی حاوی گوگرد می توان به سیر، پیاز، کلم، کلم بروکلی و گل کلم اشاره کرد که بهتر است این مواد غذایی به صورت خام مصرف شوند چون فرایند گرمایشی میزان مواد و عناصر مغذی این مواد غذایی را کاهش می دهد.

کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد بوده و دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند.

ویدیو پیشنهادی ۲ درمان کبد چرب

دارچین برای درمان کبد چرب

دارچین نیز یکی از ادویه هایی است که می تواند به عملکرد خوب کبد کمک زیادی کند، عسل و هر آنچه که از تلاش زنبورهای عسل به دست می آید کبد را در سلامت نگه می دارد و مصرف آب لیموترش تازه در یک لیوان آب داغ و استفاده آن به صورت ناشتا باعث پاک شدن کبد می شود.

روغن زیتون برای درمان کبد چرب

حالت تهوع، مشکلات کلیوی و حتی اختلالات جنسی می تواند ناشی از اشباع شدن کبد باشد زمانی که ضایعات زیادی در کبد جمع شده، علایم زیادی بروز می کند که در این حالت روغن زیتون برای کبد بسیار سودمند است چون خواص ملینی دارد که این روغن، کبد را تمیز و مشکلات کبدی را رفع می کند.

نکاتی در مورد بیماری کبد چرب

الکل را جز پنجماده مخرب و آسیب رسان به کبد دانست و عنوان کرد: آرد سفید یا همان آرد بدون سبوس نیز یکی از عوامل تشکیل سنگ کلیه محسوب شده و در عین حال باعث ابتلا به بیماری سیروز کبدی می شود.

همه محصولات غذایی فرآوری و تصفیه شده مانند برنج سفید، نمک تصفیه شده و قند سفید می توانند به کبد آسیب برسانند همچنین مصرف مواد غذایی سرخ کردنی، گوشت های چرب، گوشت هایی با پوست یا چربی و مواد غذایی نیمه پخته شده و استفاده از مواد غذایی حاوی رنگ های خوراکی و شیرین کننده های مصنوعی را نیز باید محدود کرد.

دیر خوابیدن در شب و دیر بیدار شدن در صبح، زیاد غذا خوردن، با عجله صبحانه خوردن، مصرف بیش از حد داروها، مصرف نامناسب روغن را از جمله عوامل ایجاد اختلال در عملکرد کبد است.

مواد غذایی برای پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب

مهمترین راه درمان کبد چرب تغییر رژیم غذایی است. ما به شما لیستی از مواد غذایی حاوی فیبر و پروتئین معرفی می‌کنیم که در پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می‌ کنند.

پیشگیری از بیماری کبد چرب با قهوه

قهوه سرشار از آنتی اکسیدان است و همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان برای کبد بسیار مفید است و التهابات بدن را کاهش می‌دهد، با نوشیدن قهوه می‌توان از ابتلا به بیماری کبد چرب یا سرطان پیشگیری کرد.

پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب با چای سبز

چای سبز و سیاه آنزیم‌ های بدن را افزایش می‌دهد، آنزیم‌ها دشمن اصلی سرطان کبد و بیماری کبد چرب هستند.

چای سبز در درمان کبد چرب بسیار موثر است،  نوشیدنی چای سبز عملکرد کبد را تنظیم می‌کند، چرا که چای سبز حاوی ترکیباتی، چون کاته‌ چین است که در کنترل رادیکال‌ های آزاد موجود در بدن تاثیر گذار است.

پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب با گریپ‌ فروت

گریپ فروت آنتی‌اکسیدان فراوانی دارد و سبب تقویت کبد می‌شود؛ همچنین به دلیل آنزیم‌ های بسیاری که در گریپ فروت وجود دارد التهابات کبدی کاهش پیدا می‌کند و مکانیسم بدن افزایش می‌یابد.

گریپ فروت با فعال سازی برخی از مواد شیمیایی به درمان کبد چرب و کاهش وزن کمک می‌کند، توصیه می‌شود که هر روز صبح آب گریپ فروت بنوشید تا به کاهش چربی‌های بدن و درمان کبد چرب کمک کنید.

پیشگیری از بیماری کبد چرب با بلوبری

خانواده تمشک‌ها مخصوصا بلوبری آنتی‌ اکسیدان بسیاری دارد و کمک می‌کند تا کبد از مشکلات و بیماری‌ها در امان بماند، همچنین به کمک میوه بلوبری سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود.

پیشگیری از بیماری کبد چرب با انگور

انگور منبع خوبی از انواع ویتامین‌ هاست و سلامت بدن را تضمین می‌کند، مصرف انگور طی یک ماه می‌تواند درصد قابل توجهی از بیماری کبد چرب را کاهش دهد.

درمان بیماری کبد چرب با انگور فرنگی

انگور فرنگی منبع خوبی از ویتامین C است همچنین در پاکسازی و بهبود عملکرد کبد تاثیر گذار است. انگور فرنگی سرشار ار انواع آنتی اکسیدان‌ها است که در آزاد سازی سموم ذخیره شده در کبد نقش دارند همچنین می‌تواند در درمان سیروز بسیار تاثیر شگفت انگیزی دارد.

پیشگیری بیماری کبد چرب با سبزیجات

سبزی‌ هایی مانند بروکلی سم‌ زدای طبیعی هستند و آنزیم فراوانی دارند، این سبزی‌ها کمک می‌کنند تا بدن از ابتلا به انواع بیماری‌ هایی که مرتبط با کبد هستند در امان بمانند و میزان گردش خون کبد هم افزایش پیدا کند.

درمان بیماری کبد چرب با برگ چغندر

اسموتی حاوی برگ چغندر به درمان کبد چرب کمک می‌کند. برگ چغندر که سرشار از فیبر، آهن، منیزیم، پتاسیم و آب است و به همین دلیل یک فرمول طبیعی مناسب برای جوان سازی سلول‌ های کبد و درمان کبد چرب محسوب می‌شود.

درمان بیماری کبد چرب با روغن کتان

روغن برزک یا روغن کتان حاوی میزان قابل توجهی امگا ۳ است که به کاهش میزان چربی در خون کمک می‌کند، همچنین روغن کتان سرشار از فیبر‌های محلول و نا محلول است که به درمان کبد چرب و پیشگیری از یبوست کمک می‌کند.

درمان بیماری کبد چرب با سیر

سیر حاوی سلنیوم و آلیسین است که در پاکسازی کبد نقش دارند و با فعال سازی آنزیم‌ های کبدی به از بین بردن سموم بدن کمک می‌کنند.

درمان بیماری کبد چرب با زنجبیل

زنجبیل یک ماده غذایی مفید برای کاهش تری گلیسیرید است، ما به شما توصیه می‌کنیم که برای درمان کبد چرب چای زنجبیل بنوشید.

مواد تشکیل دهنده چای زنجبیل

  • یک فنجان آب (۲۵۰ میلی لیتر)
  • یک قاشق غذاخوری ریشه زنجبیل (۳۰ گرم)
  • یک قاشق چایخوری عسل (۵ میلی لیتر)

روش آماده سازی و طرز مصرف چای زنجبیل

آب را بجوشانید و زنجبیل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا به مدت ۵ دقیقه در فنجان باقی بماند، سپس عصاره حاصل را با اضافه کردن عسل در حالی که هنوز گرم است بنوشید. بهتر است چای زنجبیل را در عصر بنوشید و نوشیدن آن حداقل دو بار در هفته برای درمان کبد چرب توصیه می‌شود.

منبع: yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها