جدید ترین روش های تشخیص و درمان واریس سال۱۴۰۲

ورید رگ خونی است که خون کم اکسیژن را از بدن به قلب می‌برد. وجود هموگلوبین بدون اکسیژن در خون رگ های آن را تیره می کند. سیاهرگ‌ ها بخشی از سیستم گردش خون هستند که خون را به قلب باز می‌گردانند. از سوی دیگر، شریان سیاهرگی است که خون اکسیژن دار را از قلب به کل بدن می رساند. در این مقاله بهترین راه درمان واریس را به شما نشان می دهیم.

وریدهای واریسی همان وریدهای متورم واقع در زیر پوست هستند که قابل مشاهده یا احساس هستند. این سیاهرگ ها در پاها ایجاد می شوند. این بیماری از هر ۴ نفر حداقل ۱ نفر را مبتلا می کند و در خانم ها شایع تر است و با افزایش سن احتمال ابتلا به آن افزایش می یابد. واریس می‌تواند ناخوشایند به نظر برسد، اما برای بیشتر افراد، درد ناشی از واریس زندگی عادی آن‌ها را مختل می‌کند. اگر علائم این بیماری را دارید، روش‌های مختلفی می‌تواند به بهبود ظاهر و احساس درد پا کمک کند.

انواع رگهای واریسی

وریدهای واریسی بر اساس قطر و درجه تورم و ناحیه آسیب دیده طبقه بندی می شوند:

  1. رگهای عنکبوتی
  2. واریکوسل بزرگ
  3. رگ های واریسی کوچک
  4. واریس واژن
  5. واریس شاخه ای

برای تشخیص واریس، انجام معاینات و بررسی های دقیق مانند سونوگرافی داپلر وریدی یا ونوگرافی ضروری است.

چه زمانی باید برای از بین بردن واریس اقدام کرد؟

اگرچه بیشتر سیاهرگ‌ها خطری برای سلامت عمومی بیمار محسوب نمی‌شوند، اما گاهی اوقات این رگ‌ها می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کنند که درمان را اجتناب‌ناپذیر می‌کند. اگر واریس دارید و هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، باید به پزشک مراجعه کنید:

  1. تورم ناگهانی ساق پا
  2. قرمزی و گرمی اطراف رگها
  3. تغییر در ضخامت یا رنگ پوست
  4. خونریزی از وریدها و اطراف آن
  5. برجستگی های قشری روی ساق پا
  6. زخم باز

تشخیص واریس پا

به طور کلی قبل از تصمیم درباره مناسب ترین روش ها معمولا انجام سونوگرافی و دیگر روش های تشخیص واریس برای افراد صورت می گیرد که اگر رفلاکس وریدی برای افراد تشخیص داده شود ، در واقع بیمار واریس شدید دارد و نیاز به انجام روشهای درمانی برای نجات از درد پا و سنگینی است . در ادامه قصد داریم شما را با بهترین روش تشخیص واریس پا آشنا کنیم . همچنین برای آشنایی با ۸ روش مهم در درمان واریس می توانید لینک مورد نظر را کلیک کنید .

سونوگرافی داپلر: پس از انجام معاینات بالینی و پرسش از بیمار در مورد سابقه پزشکی و سابقه احتمالی واریس در اعضای خانواده، نوبت به بررسی رگ ها می رسد تا سلامت رگ ها به دقت بررسی شود. این معاینه معمولا با سونوگرافی داپلر انجام می شود. با انجام سونوگرافی وضعیت جریان خون در وریدها به دقت بررسی می شود و وضعیت وریدی مشخص می شود.

پلتیسموگرافی: علاوه بر سونوگرافی داپلر، از روش های دیگری مانند پلتیسموگرافی نیز برای بررسی دقیق وریدهای عمقی (بررسی ترومبوز ورید عمقی، کرامپ و …) استفاده می شود. علاوه بر سونوگرافی داپلر از روش های دیگری مانند پلتیسموگرافی نیز برای بررسی دقیق وریدهای عمقی (معاینه ترومبوز ورید عمقی، کرامپ و …) استفاده می شود.

سونوگرافی دوبلکس: این نوع سونوگرافی برای اندازه گیری سرعت جریان خون در سیاهرگ ها استفاده می شود. با توجه به رنگ آن، سونوگرافی دوبلکس تصویر واضح تری از رگ ها را به متخصص واریس نشان می دهد.

ونوگرافی: ونوگرافی یکی از این روش‌ها است که برای ارزیابی وضعیت یک سیاهرگ یا سیستم وریدی خاص استفاده می‌شود. تشخیص ترومبوز عروق عمقی یا لخته شدن خون در عروق عمقی و واریس قبل از جراحی یا مشکلات مادرزادی عروقی، بررسی عملکرد دریچه های وریدی یا تشخیص انسداد عروق و وریدی از مواردی است که برای تشخیص این مشکلات از ونوگرافی استفاده می شود.

بهترین راه درمان واریس

جوراب واریس تنگ اولین پیشنهاد برای کنترل واریس است، اما اگر روش های دیگر ناموفق بود، از آنها استفاده می شود. راه هایی برای درمان واریس وجود دارد که عبارتند از:

  1. درمان واریس با لیزر اولا
  2. اسکلروتراپی
  3. روش های کاتتر با استفاده از فرکانس رادیویی یا انرژی لیزر
  4. فلبکتومی آمبلوپاتیک
  5. انعقاد و زهکشی بالای عروق
  6. جراحی آندوسکوپی ورید

چه کسی واریس را درمان می کند؟

انواع مختلف پزشکان می توانند رگ های واریسی یا رگ های عنکبوتی را تشخیص و درمان کنند، بنابراین دانستن زمینه های تخصصی و توانایی های متخصصان مراقبت از رگ ضروری است. پزشکانی که رگ های واریسی و رگ های عنکبوتی را تشخیص و درمان می کنند عبارتند از:

  1. جراحان عروق
  2. رادیولوژیست های مداخله ای
  3. متخصصان عروق (فلبولوژیست)
  4. متخصصین پوست و جراحان

تجربه و گزینه های درمانی ممکن است بسته به تشخیص پزشک متفاوت باشد. توصیه می شود قبل از ملاقات با یک متخصص در مورد اعتبار و توانایی های آنها بپرسید تا مطمئن شوید که آنها مهارت های لازم برای درمان بیماری شما را دارند.

کلام آخر

همانطور که با خواندن این مقاله متوجه شدید، روش های مختلفی برای درمان واریس وجود دارد که در سراسر جهان استفاده می شود. روش های درمان واریس باید با مشورت پزشک متخصص در درمان واریس انتخاب شود تا گسترش و درد ناشی از این اختلالات کاهش یابد. امیدواریم با ارائه این مقاله به شما کمک کرده باشیم تا پاسخ سوال درمان واریس را دریافت کنیم.

منبع :(drhendesi.com)

ریپورتاژ آگهی