☀️ متفرقه

سرمایه گذاری در بورس چگونه است و برای چه افرادی مناسب است؟

همه افراد می ‌توانند با کسب دانش و آموزش‌های لازم و تجربیات کافی، مانند افراد حرفه ‌ای در بورس سرمایه‌ گذاری پرسودی داشته باشند.

در این مقاله نحوه شروع سرمایه گذاری در بورس را به صورت ساده و گام به گام برای شما شرح دهیم.

بیشتر بخوانید؟

سرمایه اولیه برای شروع در بورس چقدر باید باشد؟

برای سرمایه ‌گذاری در سهام، نیاز به سرمایه زیادی ندارید. حداقل خرید سهام در سیستم‌ های معاملات آنلاین که امروز همه از آن‌ها استفاده می‌کنند فقط ۱۰۲ هزارتومان است. اما برای این که فعالیت و زمانی که شما صرف می‌کنید واقعا ارزش داشته باشد، بهتر است حداقل ۵ میلیون تومان سرمایه داشته باشید.

با این مبالغ کم معمولا هیچ کسب‌ و کاری نمی‌ توان راه ‌اندازی کرد و به همین دلیل بورس جای خود را در بین افرادی که سرمایه کمی دارند باز کرده است.

مزایای سرمایه گذاری در بورس چیست؟

سرمایه شما قابل نقد شدن است. اگر شما کسب ‌و کارتان را تعطیل کنید وسایل زیادی روی دست ‌تان خواهد ماند اما سرمایه‌ گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر سهم درستی را انتخاب کرده باشید که نقد شوندگی بالایی داشته باشد، فورا می‌ توانید سهام خود را بفروشید تا کارگزار ۳ روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را بهحساب بانکی شما واریز کند.

بیشتر بخوانید؟

خرید و فروش سهام در همه جا و در هر زمان قابل انجام است. فرقی نمی ‌کند کجای دنیا باشید، فقط کافی است با یک رایانه به اینترنت متصل شوید و معاملات دلخواه ‌تان را از طریق پلتفرم ‌های معاملاتی متنوع که برای موبایل‌ها، تبلت‌ها و رایانه ها ساخته شده انجام دهید.

بازار بورس برای چه افرادی مناسب نیست؟

  • اگر زمان کافی روزانه ( حتی یک ساعت ) در اختیار ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.

  • در صورتی که شغلی ندارید و یا به فکر درآمد ثابت ماهانه هستید، بورس برای شما مناسب نیست.

  • اگر سرمایه‌ای که در اختیار دارید وام و قرض است، بورس برای شما مناسب نیست.

  • اگر تحمل زیان احتمالی و ریسک بالا را ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.

  • در صورتی که فکر می‌کنید بورس قمار است و فقط با داشتن شانس و اقبال می‌توان موفق شد، بورس برای شما مناسب نیست.

  • اگر به فکر این هستید که در مدت خیلی کوتاهی ثروتمند شوید، بورس برای شما مناسب نیست.

بورس در چه حالتی برای ما مناسب است؟

  • سرمایه ‌ای پس‌ انداز کرده‌ اید که فعلا به آن نیازی ندارید و قصد دارید سودی بیشتر از سود بانکی کسب کنید.

  • تصمیم گرفته ‌اید بصورت حرفه ‌ای شغل سرمایه ‌گذاری یا معامله‌ گری سهام را در پیش بگیرید.

برای سرمایه‌ گذاری در بورس از کجا شروع کنیم؟

مرحله اول – دریافت کد معاملاتی (کد بورسی)

برای معامله در بازار بورس شما نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی (که با نام کد بورسی – کد سهامداری نیز شناخته می‌شود) دارید. شرکت‌های کارگزاری در واقع واسط بین شما و بازار بورس هستند و وظیفه انتقال سفارشات خرید و فروش سهام را به سامانه معاملاتی بورس برعهده دارند.

بیشتر بخوانید؟

این کار می ‌تواند به صورت دستی و توسط خود کارگزار صورت بگیرد یا این که سرمایه‌گذار با دسترسی به نرم‌افزار معاملات آنلاین، سفارش را به طور مستقیم ثبت کند. کد معاملاتی نشان‌دهنده هویت شما در بورس تهران است. با وجود بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری فعال، انتخاب از بین آن ها برای شما مشکل خواهد بود.

توجه داشته باشید که خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، صرفا از طریق شرکت‌های کارگزاری انجام می‌گیرد و شما می توانید با مراجعه حضوری، سفارش تلفنی یا اینترنتی سهام بخرید.

بنابراین برای خرید و فروش سهام، الزاما نیازی به مراجعه به تالار بورس یا کارگزاری نیست و در صورتی که حداقل مدرک دیپلم داشته باشید، کارگزاری‌ها سیستم معاملات آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در سیستم معاملاتی آنلاین که بهترین روش معاملات است، خرید و فروش آنی و لحظه‌ای سهام امکان پذیر است. به این معنی که شما به محض وارد کردن سفارش، خرید یا فروش در همان لحظه انجام می‌شود و نیازی نیست خود کارگزار، سفارشات شما را در سامانه معاملاتی وارد کند. نمایی از سیستم معاملاتی که کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

مرحله دوم – یادگیری مفاهیم و قوانین بورس

هیچ فعالیتی در دنیا وجود ندارد که نیاز به مهارت نداشته باشد. به طور مثال شاید برایتان سوال باشد که آیا بورس تهران ۲۴ ساعت شبانه ‌روز باز است و معامله انجام می‌شود؟ فرابورس چه تفاوتی با بورس دارد و از اینگونه سوالات.

پس سرمایه ‌گذاری در بازار سهام هم نیاز به یادگیری برخی قوانین، اصطلاحات و مفاهیم دارد.

مرحله سوم – یادگیری نحوه تحلیل و انجام معاملات

پس از یادگیری مفاهیم اولیه بورس، باید بدانید کدام سهام یا اوراق بهادار را در چه زمانی بخرید و چه زمانی بفروشید تا بتوانید کسب سود کنید.

بیشتر بخوانید؟

این کار از طریق یادگیری روان شناسی بازار، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال میسر است و همزمان با یادگیری نیاز به کسب تجربه و تمرین دارد. در این بخش از سفر شما در دنیای بورس، باید بیشترین انرژی و زمان صرف شود، زیرا یک معامله نادرست به هردلیل باعث از دست رفتن بخش بزرگی از سرمایه شما می‌شود.

منبع : yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها