حکم شرعی استخاره اینترنتی و آنلاین از نظر مراجع؟

به واسطه گسترش فناوری در عصر حاضر استفاده از اینترنت و نرم افزارهای موجود در انجام امور مرتبط با دین از جمله استخاره مرسوم شده است.

در عصر دیجیتال با توجه به سرعت بالای انتقال اطلاعات و همچنین دسترسی به امکانات و اطلاعات با استفاده از شبکه های اینترنتی در هر مکانی به بسیاری از نرم افزار ها و سایت های اینترنتی می توان دسترسی پیدا کرد و تنها با چند کلیک، در خصوص امر مهمی که در ذهن می گذرد، استخاره گرفت.

بسیاری از افراد از این نرم افزار ها و سایت ها برای نتیجه کار و امر مهمی که در ذهن دارند استخاره می گیرند. برای برخی این سوال پیش می آید که آیا شرایط استخاره در این موارد محقق می شود و آیا به نتایج این استخاره ها می توان استناد کرد.
حکم فقهی این مساله را از مراجع عظام تقلید سوال نمود و پاسخ آنان بدین شرح است.

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) موارد مختلف است. اگر طبق روش های معمولی است مانعی ندارد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه طوری تنظیم شده باشد که آیات آغاز یکی از صفحات قرآن را بدون اطلاع قبلی منعکس کند مانعی ندارد.
همچنین ایشان در خصوص استخاره آنلاین بیان می کنند : در صورتی که استخاره کننده در واقع خود دستگاه باشد اعتباری به آن نیست.

حضرت آیت الله سیستانی : روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان موجود است مراجعه شود.

حضرت آیت الله نوری همدانی : اگر استخاره کننده وارد در آن رشته باشد و بتواند از قرآن مجید برداشت مناسب و نزدیک به واقع داشته باشد اشکال ندارد.

آیت الله علوی گرگانی : اگر بگونه صحیح انجام شود مانعی ندارد گرچه اعتنا کردن به اینگونه استخاره ها از نظر ما محل تردید است.

منبع: yjc.ir

☀️ متفرقه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها