☀️ متفرقه

طرز تهیه کیک ماست و لیمو به همراه مواد لازم

کیک ماست لیمویی ، کیک خوشمزه ای است که بخاطر وجود ماست نسبت به سایر کیک‌ها بافتی لطیف دارد. این کیک خوشمزه همراه با چای مزه بهتری خواهد داشت، چون از آن کیک‌ هایی‌ است که بهتر است گرم سرو شود.

کیک ماست انواع مختلفی دارد از کیک ماست ساده گرفته تا انواع معطر که بستگی به مواد بکار رفته داخل آن دارد. برای درست کردن کیک ماست هم می‌ توان از ماست ساده و معمولی استفاده کرد هم ماست میوه‌ ای و طعم دارد.

مواد لازم برای طرز تهیه کیک ماست و لیمو

  • آرد به میزان ۱ و ۱/۲ پیمانه
  • شکر به میزان ۱ پیمانه + ۱/۳ پیمانه
  • ماست به میزان ۱ پیمانه
  • تخم مرغ به تعداد ۳ عدد
  • روغن به میزان ۱/۲ پیمانه
  • نمک به میزان ۱/۲ قاشق چای خوری
  • جوش شیرین به میزان ۲ قاشق چای خوری
  • رنده پوست لیمو به میزان ۲ قاشق چای خوری حاصل از ۲ عدد لیمو ترش
  • آب لیمو تازه به میزان ۱/۳ پیمانه
  • اسانس وانیل به میزان ۱/۲ قاشق چای خوری

مواد لازم برای براق کننده گلیز کیک ماست و لیمو

  • پودر شکر به میزان ۱ پیمانه
  • آب لیمو به میزان ۲ قاشق غذا خوری

مراحل طرز پخت کیک ماست و لیمو

  1. در مرحله اول فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس گرم کنید. یک قالب لوف را چرب کنید، کاغذ روغنی بگذارید، کاغذ را چرب کنید و روی آن آرد بپاشید. این کار برای جلوگیری از چسبیدن کیک به قالب، لازم است. آرد، بیکینگ پودر و نمک را داخل یک کاسه الک کرده و با ویسک دستی بهم بزنید تا یک دست و ترکیب شوند. در کاسه‌ ای دیگر، ماست، شکر، تخم مرغ، رنده لیموترش و وانیل را بریزید. این مواد را با هم بزنید. من برای یک دست شدن از همزن برقی استفاده کردم در حالی که واقعا نیازی نیست. شما می‌ توانید حتی آن‌ها را نزنید و صبر کنید تا مرحله بعد که مواد دیگر به آن اضافه می‌شوند.
  2. در این مرحله مواد خشک را کم کم و به تدریج به مواد‌ تر اضافه کنید و بهم بزنید. از یک قاشق پلاستیکی برای هم خوردن آن‌ها استفاده کنید. من همزمان از ویسک دستی برای صاف کردن گلوله‌ های آرد استفاده کردم. در انتها با ویسک دستی مواد را خوب بهم بزنید تا یک دست و ترکیب شوند.

  3. ۱/۲ پیمانه روغن را به مواد اضافه کنید و با قاشق سیلیکونی یا ویسک دستی پلاستیکی بزنید. باید طوری روغن را بهم بزنید که بطور کامل به خورد مواد برود و خمیر شما یکدست شود. این خمیر مثل خمیر کیک‌های معمول چسبناک نیست البته بخش زیادی از غلظت آن بستگی به میزان آب ماست دارد، اما من از این خمیر خیلی خوشم می‌آید، چون چسبناک نیست و خیلی راحت داخل قالب می‌رود.
  4. خمیر را داخل قالب از پیش آماده شده بریزید. سعی کنید قالب نهایتا تا دو سوم پر باشد. این خمیر، چون شل است داخل قالب سطح صافی دارد و نیازی نیست که با لیسک آن را صاف کنید. حالا قالب را داخل فر بگذارید.بگذارید به مدت ۵۰ دقیقه در فر بماند یا تا زمانی که خلال دندانی که در آن فرو می‌کنید، تمیز بیرون بیاید. من زمانی بیش از ۵۰ دقیقه گذاشتم بماند و البته در انتهای کار خیلی دقت کنید که مثل کیک من لبه آن تیره نشود. کیک ظاهری برشته و زیبا با شکافی روی سطح دارد که این شکاف روی همه کیک‌های ماست هست. کیک را به آرامی از قالب خارج کرده و بگذارید خنک شود.
  5. حالا ۱/۳ پیمانه شکر و ۱/۳ پیمانه آب لیمو را روی گاز با شعله ملایم بگذارید و بهم بزنید تا کاملا شکر حل شود. بعد از حل شدن شکر، گاز را خاموش کنید.مخلوط شکر و آب لیمو را همانطور که کیک گرم است، روی آن بریزید تا کامل به خورد کیک برود. این ترکیب طعمی آبلیمویی به کیک می‌دهد و سطحی صاف و براق روی آن ایجاد می‌کند. فرو رفتن آن در کیک باعث صاف شدن بافت داخلی کیک هم می‌شود.
  6. حالا ۱ پیمانه پودر شکر را کم کم به ۲ قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید تا داخل آن حل شده و یک ماده سفید رنگ غلیظ درست کند. من آن را از صافی گذراندم که البته نیازی به این کار نیست. مواد گلیز یا همان براق کننده را روی کیک بریزید. البته بگذارید کیک کامل خنک شود سپس این مواد را روی آن بریزید. شیرینی این گلیز تا حدودی ترشی مخلوط آبلیمویی قبل را کاهش می‌دهد.حالا کیک را برش زده و به تنهایی یا با نوشیدنی مورد علاقه تان سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک ماست و لیمو

  1. برای درست کردن این کیک حتما از آب لیموی تازه استفاه کنید. آب لیموی خانگی مانده به مرور تیره شده و ترش مزه می‌شود و عطر لیموی تازه را ندارد.
  2. موقع زست کردن لیمو حتما حواستان باشد که بخش سفید پوست داخل آن نرود.
  3. این کیک طعمی ترش و شیرین دارد و سرو کردن آن با دمنوش‌های گرم و شربت‌های شیرین، مزه آن را بهتر خواهد کرد.

  4. هشدار: موقع خوردن این کیک ترشی لیمو را حس خواهید کرد بنابراین اگر دچار مشکلات معده هستید بهتر است از استفاده از مخلوط لیمویی و همچنین گلیز خودداری کنید و آن را به صورت ساده میل کنید.

ویدیو پیشنهادی برای تهیه کیک ماست لیمو

بیشتر بخوانید !

طرز تهیه کیک مارمالاد خوشمزه به همراه دستور پخت

طرز تهیه کیک سیب وارونه به همراه دستور پخت

طرز تهیه انواع کیک ‌های گردویی با ماست به همراه دستور پخت

منبع : برترین ها

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها