معنی اصطلاح خلقت ، آفرینش ، هستی یعنی چه؟
خلقت به معنای آفرینش و پدید آوردن است. مشتقات ریشه «خلق» در قرآن کریم فراوان به کار رفته تا از این طریق بندگان به خالق نظام هستی متوجه شوند و از عبادت و بندگی غیر خدا دست بردارند.
خدای متعال در آیات مختلف به خلقت آسمان، زمین، ماه، خورشید، ستارگان، روز و شب، خود انسان و… و پیچیدگی و عظمت آفرینش آنها، انسان را به تفکر و تدبر وامیدارد، تا از این طریق به عظمت و بزرگی آفریننده آنها پی ببرند و بدانند که تنها کسی را سزاوار پرستش است آفریننده اینها است، نه بتهای ساخته دست بشر.
از آنجا که خداوند متعال به مقتضاى اینکه واجب الوجود است و وجود او وابسته به چیزى نیست، هیچ محدودیتى و نقصى ندارد و همه کمالات را دارد، از جملهی کمالات او فیاض و بخشنده بودن است. و این با آفریدن و ایجاد کردن محقق میشود؛ لذا لازمهی فیاض بودن آفریدن است.
البته خلق و آفرینش به معنای مطلق تنها مختص خدا نیست، بلکه او بهترین آفرینندهها است. آنگونه قرآن کریم از زبان خود خداوند اعلام میکند که او بهترین آفرینندهها است فهمیده مىشود که خلقت تنها مختص به او نیست. و در حقیقت همینگونه است؛ زیرا که خلقت به معناى تقدیر و اندازهگیری است، و تقدیر یعنى مقایسه چیزى با چیز دیگر، و این اختصاص به خداى تعالى ندارد، علاوه بر این، در کلام خود خداى عز و جل خلقت به غیر خدا هم نسبت داده شده است، آنجا که فرمود: «وَ إِذْ تَخْلُقُ مِنَ الطِّینِ کَهَیْئَهِ الطَّیْرِ بِإِذْنی فَتَنْفُخُ فیها فَتَکُونُ طَیْراً بِإِذْنی».
البته خلق و آفرینش خدا با خلق غیر او از جهات گوناگون متفاوت است؛ به دلیل آنکه اولاً: خداوند ماده و صورت اشیا را میآفریند، در حالیکه اگر انسان بخواهد چیزى را ایجاد کند تنها میتواند با استفاده از مواد موجود این جهان صورت تازهاى به آن پدید آورد.
ثانیاً: خلقت و آفرینش خداوند، نامحدود است و او آفریدگار همه چیز است.ثالثاً: در آنجا که انسان توانایى بر خلق و ایجادیک چیز پیدا میکند، آن خلقت نیز به اذن و فرمان خدا است که بدون اذن او در عالم حتى برگى نمیروید و سنگی بر سنگی بنا نمیشود؛ لذا مفهوم خلقت و تحول و پدید آوردن داراى درجات بىشمار است. خدای متعال خود را به طور اصالت و مستقل خالق معرفى نموده و به طور غیر مستقل آنرا به سلسله بشر داده است.
منبع:islamquest.net