معنی اصطلاح حسن و قبح عقلی یعنی چه؟

در اصطلاح علم کلام، پذیرش و یا نپذیرفتن «حسن و قبح عقلی» به این معنا است که آیا عقل در ادراک حسن و قبح و یا شناخت نیکی‌ها و زشتی‌ها «استقلال» دارد و به تنهایى قادر به درک و تشخیص آنها است؟ یا لزوما نیازمند به کمک و راهنمایى شرع است؟

عده‌ای از متکلمان اسلامی که به معتزله معروف هستند، طرف‌دار حسن و قبح ذاتى عقلى شده و مسئله‌ی «مستقلّات عقلیّه» را طرح کردند. آنان می‌گویند؛ ما به روشنی درک مى‌‏کنیم که افعال ذاتاً متفاوت‌اند، بدون این‌که نیازى به ارشاد شرع داشته باشیم.

اما گروه دیگری از متکلمان که اشاعره نامیده می‌شوند، حسن و قبح ذاتى و عقلى را انکار کرده و می‌گویند، نیکی‌ها و زشتی‌ها امورى نسبى و تابع شرایط خاص می‌باشند که محیط‌ها، زمان‌ها، تقلیدها، تلقین‌ها و … بر آن تأثیرگذار هستند، پس عقل در ادراک حسن و قبح‏‌ها باید تابع راهنمایى شرع باشد.

بنابر این، اشاعره، به «مستقلّات عقلیّه» اعتراف نداشتند و مدعى بودند، به طور کلى در فهم این‌که عدالت چیست؟ ظلم چیست؟ نیکو چیست؟ ناپسند چیست؟ عقل به تنهایی توانایی تشخیص نداشته و همه این موارد باید از زبان شرع گرفته شود و در این مسائل باید تابع و تسلیم «سنّت اسلامى» بود و بس.

متکلمان شیعه امامیه، معتقد به «حسن و قبح عقلی» و «مستقلات عقلیه» می‌باشند و بر اساس مکتب شیعی، هر انسان با فطرت سالم می‌تواند، به عنوان نمونه تشخیص دهد که مهربانی به پدر و مادر از نیکی‌ها بوده و خشونت نسبت به آنان از زشتی‌هاست.

منبع:islamquest.net

☀️ مذهبی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها