☀️ متفرقه

چگونه فال حافظ را تفسیر و معنی کنیم؟

فال حافظ  از قدیمی ترین و با ارزش ترین سنت های  ایرانیان است.
با توجه به ارزش و جایگاه حضرت حافظ لازم است برای انجام صحیح فال گیری با دیوان خواجه به نکات و مسائل زیر توجه نماییم.

آداب فال گرفتن

 بحث  سر این نیست که همه چیز در فال و استخاره خلاصه نمی شود و فال حافظ وحی منازل نیست بلکه با توجه به شواهد فال حافظ رایج ترین و با ارزش ترین فال بین ایرانیان است.
نوع فال گیری که روش استفاده و آداب خاص خودش را می طلبد. این فال مخصوصا در شب یلدا و عید نوروز که از جشن های سنتی و اصیل ایرانی به شمار می روند در جمع خانواده های ایرانی مورد استفاده قرار  می گیرد
حتی عده ای برای ایجاد شادی در جمع  هم که شده برای آگاهی از وضع افراد حاضر در جمع مدام سفارش فال حافظ را می دهند.
حال باید بدانیم که آداب فال حافظ چگونه است و چه کارهایی  برای فال گیری با دیوان حافظ باید صورت پذیرد.  در ابتدا با رسوم فال حافظ و سپس نحوه تفسیر آن  آشنا می شویم.

گام اول :  نیت

 اصلی ترین مرحله فال گرفتن با دیوان حافظ نیت فال است.
چنان چه به فال و این جور چیزها اعتقادی ندارید، بهتر است از همان اول تکلیف خودتان را روشن نمایید و وقت خود و خواجه را هدر ندهید.
بین خودمان باشد شما تحمل این را دارید که یکی هی بیاید سراغتان و هی الکی  بگوید کارتان دارد ؟ به همین خاطر لطفا شما هم تن مرده را توی گور نلرزانید.  هدفی از فال ندارید خب انجامش ندهید چه کاری است !

 نه شما جزو این دسته نیستید و به فال حافظ معتقدید، خب بفرمایید.  بسم الله نیت کنید. سعی کنید نیت هایتان چیزهای واضح نباشد. برای مثال دیگر خودمان می دانیم اگر  پول  کافی نداشته باشیم نمی توانیم  وسیله ای را بخریم.  (خرید خانه، ماشین و…) یا باالعکس کسی که  پول کافی برای خرید خانه دارد را نخرد به نوعی حماقت کرده است. پس بهتر است در چنین مواقعی  منطق  و عقل را جایگزین فال کنیم.  علاوه بر این ها پرسش های کلی و فضایی  درباره چیستی و چرایی هم مطرح نکنید و مانند اقبال لاهوری نشوید که “پس چه باید کرد ای اقوام شرق؟” سعی کنید در رابطه با یک موضوع مشخص و معین شده نیت نمایید برای مثال عاقبت فلان کار چگونه می شود؟   یا پرسش های این چنین مطرح کنید.

گام دوم: فاتحه

بی مایه فطیر است از گفته های قدیمی  خاص و حقیقی به شمار می رود که در این باره هم صدق می کند. پس لب جنبانده و یک فاتحه برای حضرت حافظ بخوانید.  عده ای حتی برای باز شدن گره کارشان توسط فال حافظ نذر هم می کنند و برای مزار حافظ  در شیراز  شمع می برند. برخی نیز نبات خریده  و بر سر آرامگاه خواجه حافظ بین حضار پخش می کنند.

 گام سوم : قسم

خب اول نیت کردید، فاتحه خواندید و حالا نوبت به آن رسیده که کتاب به دست فال بگیرید. در مرحله سوم بایستی خواجه را قسم داده تا یک جواب واضح دریافت نمایید. اغلب صیغه قسم به شرح زیر جاری می گردد.

( ای خواجه حافظ شیرازی تو که دانای هر رازی آینده ما را خوب بنوازی ) می توانید با سلیقه و بیان خود قافیه های مختلفی را نیز به کار ببرید.  عده ای برای  تاثیر بیشتر پای دوست حافظ یعنی جناب شاه شجاع یکی از  حکام شیراز  که هم عصر خواجه بود را نیز به میان می کشند.  مثلا می گویند :  به حق یارت   آن شاه غازی  و عده ای نیز موضوع را ناموسی کرده و می گویند:  به شاخ نباتت که بهش می نازی.  حالا بنشینید و فکر کنید چه قسم های جالب دیگری می توان برای خواجه به کار برد.

گام چهارم : سرکتاب

  • پس از انجام سه گام بالا نوبت به شعر خود خواجه حافظ شیرازی  می رسد.

امروزه سایت های مختلفی اقدام به طراحی فال آنلاین حافظ کرده اند ولی باز هم عده ای هستند که  استفاده از دیوان برایشان با ارزش تر است.  پس انگشت خود را لای کتاب گذاشته و شانسی آن را باز کنید.اما برخی نیز استفاده از نرم افزارهای فال گیری آنلاین  را دوست دارند.

گام پنجم: فال

طبق روال سنتی بین دو صفحه باز شده شما بایستی صفحه راست را بخوانید. جواب شما غزل صفحه راست است. چنان چه غزل از صفحه قبلی شروع شده باشد،  می روید از آن جا و از ابتدای غزل می خوانید. در این مجموعه غزل یک یا چند بیت به کار شما مربوط می شود و باید را بیابید. ولی اگر بیتی مرتبط پیدا نشد بروید سراغ غزل دوم در صفحه راست.

از بیت های ۱،۳،۵ یکی شاهد فال شما است. در این جا مطالب غزل قبلی دوباره تایید و تکرار می شود.

 توجه داشته باشید  به صورت مجدد و  سه باره فال حافظ نگیرید. به همان غزل اولی اکتفا کرده و پرونده فال نیت خود را ببندید.

نحوه تفسیر فال حافظ

فال حافظ حالتی مشاوره ای بین شما و خواجه حافظ شیرازی دارد.
احتمال دارد  دو نفر یک موضوع را به چند شکل مختلف درک کنند. شعر های حافظ نیز از این امر جدا نیست و جهات و معانی مختلفی دارد. برای همین بهتر است غزل را خودتان بخوانید و بعد به آن فکر کنید و جوابتان را پیدا کنید.

نمونه هایی از تفسیرهای  فال حافظ با توجه به غزل های خواجه

  • برخی اوقات شعر اشاره های واضحی دارد که آیا این کار خوب است یا نه…

برای مثال :  اگر غزل “دیدم به خواب خوش که به دستم پیاله بود .” و در داخلش این بیت باشد: ” از دست برده بود خمار غمم سحر/ دولت مساعد آمد و می در پیاله بود. “  خیلی آشکارا  منظور این است که کار خیر است و نتیجه خوبی  در پی خواهی داشت.

 نمونه دیگر این چنینی ” قراری کرده ام با می فروشان/ که روز غم بجز ساغر نگیرم”   یعنی کارتان زیاد خوب نیست و عاقبت خوشی ندارد.

  • می گویید جوابتان را خیلی واضح نیست پس دنبال لغات و افعال توی شعر بگردید. دقت کنید ببینید چیزی مرتبط با نیتتان پیدا می کنید.

 برای مثال اگر قصد خرید خانه دارید افعالی مثل خریدن ، فروختن و تخریب و ساختن ، لغاتی مثل دیوار ، در و… می تواند مربوط به نیت شما باشد. پس از یافتن این افعال به مثبت و منفی بودن آن ها فکر کنید.

  • اگر نیتتان خرید و مسئله اقتصادی است ولی غزل باز شده برایتان عاشقانه شد اصلا نگران نباشید.

برای مثال ” ز سرو قد دلجویت مکن محرم  چشمم را/ بدین سرچشمه اش بنشان که خوش آبی روان دارد”   در مصراع دوم می توان یافت که محله موردنظر چشم خواجه حافظ شیرازی را گرفته است.

  • می توانید با توجه به تصاویر نیز معنی را دریافت نمایید. 

مثلا در شعر “گفتم خوشا هوایی کز باغ حسن  خیزد/ گفتا خنک نسیمی کز کوی دلبر آید”  باید به تصویری که از یک باغ و باد وزیده شده در شعر خواجه فکر کنید.

حال انتخاب با شماست که بخواهید با توجه به سنتی بودن فال حافظ و پیشینه تاریخی آن با کتاب فال بگیرید یا با پیشرفته شدن تکنولوژی از نرم افزارهای فال آنلاین استفاده کنید.

منبع: yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها