☀️ مذهبی

نحوه شهادت یا وفات حضرت فاطمه معصومه چگونه بود؟

در سال ۲۰۰ هجرى قمرى در پى اصرار و تهدید مأمون عباسى، سفر تبعیدگونه امام علی ابن موسی الرضا (ع) به مرو انجام شد و آن حضرت (ع) بدون این که کسى از بستگان و اهل بیت خود را همراه ببرند، راهى خراسان شدند.

حضرت معصومه (س) یک سال پس از هجرت برادر و به شوق دیدار ایشان و برای ادای رسالت زینبی خود، به همراه عده‌اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى‌شد و همچون عمه بزرگوارش حضرت زینب کبری (س)، پیام مظلومیت و غربت برادر گرامی خود را به مردم مى‌رساند و مخالفت خود و خاندان عصمت و طهارت (ع) را با حکومت حیله‌گر و جنایتکار بنى‌عباس اظهار و ابراز مى‌کرد؛ بنابراین زمانی که کاروان حضرت معصومه (س) به شهر ساوه رسید، عده‌اى از مخالفان اهل‌بیت (ع) که از پشتیبانى مأموران حکومت برخوردار بودند، سر راه آنان را گرفتند و با همراهان حضرت (س) وارد جنگ شدند و تقریباً همه مردان کاروان را به شهادت رساندند و بنا بر نقلى حتی حضرت معصومه (س) را نیز مسموم کردند.

به هر صورت، کریمه اهل بیت (س) یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این واقعه و یا مسمومیت، در شهر ساوه بیمار شد و چون امکان ادامه راه و توان رفتن به خراسان را در خود ندید، تصمیم گرفت به قم برود. پرسید: از این شهر (ساوه) تا قم چند فرسنگ فاصله است؟ جواب دادند. فرمود: مرا به شهر قم ببرید، زیرا از پدرم شنیدم که مى‌فرمود: شهر قم مرکز شیعیان ما می‎باشد.

بزرگان قم وقتى از این خبر مسرت‌بخش مطلع شدند به استقبال خواهر مکرمه امام رضا (س) شتافتند و در حالى که موسى بن خزرج بزرگ خاندان اشعرى، افسار ناقه آن حضرت (س) را در دست داشت و عده فراوانى از مردم پیاده و سواره، گرد کجاوه ایشان در حرکت بودند، در روز ۲۳ ربیع الاول سال ۲۰۱ هجرى قمرى وارد این شهر مقدس شد.

مرکب حضرت معصومه (س) در مقابل منزل موسى بن خزرج ـ و محلى که امروز میدان میر نامیده مى‌شود ـ زانو زد و افتخار میزبانى آن حضرت (س) به عنوان دختر، خواهر و عمه امام معصوم (ع) نصیب او گردید.

کریمه اهل بیت (س) پس از ورود به شهر قم، تنها ۱۷ روز در قید حیات و در این مدت، مشغول عبادت و راز و نیاز با پروردگار متعال بود و سرانجام در روز ۱۰ ربیع الثانى و بنا بر قولى ۱۲ ربیع الثانى سال ۲۰۱ هجرى قمری و در سن ۲۸ سالگی، قبل از آن که دیدگان مبارکش به دیدار برادرش امام رضا (ع) روشن شود، در دیار غربت و با اندوه فراوان، دیده از جهان فرو بست و دعوت حق را لبیک گفت.

منبع:yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها