ریپورتاژ آگهی

قصه درمانی؛ راه حلی ساده برای اختلالات تغذیه ای

تغذیه یکی از مسائلی است که اکثر پدر و مادر ها با آن درگیر هستند تا فرزندانشان بهترین برنامه ی غذایی را پیش بگیرند. در صورتی که کودک در زمینه ی تغذیه ی خود دچار اختلال باشد، باعث آسیب های شدید و عمیق در جسم و روح او می شود. بهتر است در ابتدا با اختلالات تغذیه ای کودکان تا حدودی آشنا شوید و سپس در ادامه راه حلی ساده در مسیر درمان را به شما معرفی می کنیم.

 

اختلال تغذیه ای کودکان در صورت پیشرفت می تواند مشکلات متفاوتی را برای فرزندانتان به وجود آورد؛ بنابراین تشخیص به موقع و در نتیجه درمان سریع می تواند به کودک شما در مسیر کنترل احساسات و در نتیجه کاهش اختلالاتش کمک کند. روش های درمان متفاوت و متعددی از جمله روان درمانی، بازی درمانی و… برای درمان اختلالات رفتاری و ذهنی کودکان وجود دارد. حتی کشیدن نقاشی زیبا توسط کودک نیز یکی از راه های درمان اختلالات متفاوت است. لذا شما با آگاهی بیشتر می توانید بهترین روش درمان را برای فرزند خود انتخاب کنید.

نشانه های اختلال تغذیه ای کودکان را بشناسیم

هر چه پدر و مادر ها زودتر از اختلالات روانی فرزندان خود مطلع شوند، راحت تر می توانند آن ها را کاهش دهند و یا به طور کلی رفع کنند. شروع اختلالات کودکان می تواند از سال اول زندگی آن ها آغاز شوند و تا سه سالگی ادامه داشته باشند. اطلاع از این اختلالات و مشکلات باعث شناخت و آگاهی بیشتر والدین و در نتیجه جلوگیری از پیشرفت اختلالات کودکان می شود. بنابراین نشانه های بارز اختلال تغذیه ای کودکان را باهم مورد بررسی قرار می دهیم.

کاهش وزن کودک

اگر کودکتان به طور ناگهانی وزن خود را از دست دهد می تواند نشانه ی وجود مشکل باشد.

ورزش بیش از حد

ورزش بیش از حد و افراطی کودکان می تواند خبر از مشکل در تغذیه ی آن ها بدهد به خصوص در مورد کودکانی که لاغر هستند.

رژیم غذایی دشوار کودک

اگر کودکی لاغر به سمت رژیم غذایی های سخت و دشوار برود باید برای او نگران شوید.

عادت های غیرمعمول غذایی

کودک ممکن است عادت های عجیب غذایی داشته باشد. به عنوان مثال به صورت مداوم کالری غذا ها را چک کنند.

پرخوری با قایم کردن غذا

در بعضی وقت ها و در اختلال پرخوری کودک غذا ها را پنهان می کند و سپس اقدام به پرخوری می کند.

البته اختلالات تغذیه ای کودک انواع متفاوتی نیز دارند. بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی، هرزه خواری، اجتناب و … از جمله انواع اختلالات کودکان در زمینه ی تغذیه است. بنابراین نشانه های بسیار زیادی برای اختلالات تغذیه ای مختلف وجود دارد. در صورتی که چند مورد از این نشانه ها را در فرزند خود مشاهده نمودید؛ حتما به رژیم و برنامه ی تغذیه ای او بیشتر توجه کنید.

رنگ درمانی از بهترین روش های حل مشکلات تغذیه کودکان

یکی از روش های تاثیر گذار در درمان اختلالات کودکان، رنگ درمانی است. اگر کودکتان کم حوصله است به حدی که نمی توانید از روش های دیگر درمانی برای رفع مشکلات تغذیه ای او استفاده کنید می توانید با شاد کردن رنگ های اتاق خوابش او را به وجد بیاورید. حتی نقاشی کشیدن که به آن اشاره کردیم، یکی از زیرمجموعه های رنگ درمانی در قالب نقاشی درمانی محسوب می شود. کودکان به اصطلاح بدغذا، ممکن است به دلیل بی حوصلگی و افسردگی دچار اختلالات تغذیه ای شوند. در این شرایط شما می توانید با روش هایی ساده مانند نقاشی و غیره به او در مسیر شکست اختلالاتش کمک کنید.

دلایل مشکلات تغذیه ای کودکان چیست؟

دلیل به وجود آمدن مشکلات تغذیه ای در کودکان به طور دقیق مشخص نیست. گاهی اوقات مشکلات غذایی کودک با مشکلات عاطفی او رابطه ی مستقیم دارند و گاهی نیز مشکلات تغذیه ای او به دلیل مشکلات جسمانیش است. در صورتی که نشانه های اختلال غذایی را در فرزند خود مشاهده کردید باید تمام ابعاد زندگی او را مورد بررسی دقیق تر قرار دهید تا بتوانید دلیل اصلی را کشف کنید.

قصه درمانی برای اختلال تغذیه ای کودکان

در کودکان با سن پایین می توانید از راه قصه و داستان کودکان را با رژیم غذایی سالم آشتی دهید. قصه هایی که پندها و نکات اخلاقی را در زمینه ی تغذیه ی درست، در خود جای داده اند برای کودکان خود روایت کنید تا کودک نیز به تغذیه ی سالم و به موقع تشویق شود. زیرا کودکان با شخصیت ها و داستان های قصه های کودکانه همزاد پندازی می کنند. به همین دلیل شما می توانید نکات و رفتار های بسیاری را از روش قصه درمانی به کودک خود غیرمستقیم آموزش دهید.

وولک یک سایت با محتوای کودک است که صد ها آموزش کاردستی، نقاشی های کودکانه و تعداد بسیار زیادی از داستان های کودکانه در آن گنجانده شده است که با استفاده از این قصه ها و خواندن آن ها برای کودک، می توانید برای اختلالات احتمالی فرزند خود، این راه درمانی را در پیش بگیرید. برای مشاهده وبسایت وولک و دسترسی به سرگرمی های آن، به آدرس http://www.voolak.com مراجعه کنید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها