☀️ متفرقه

زلزله ۵.۷ ریشتری شهر خشت شهرستان کازرون در استان‌ فارس

زلزله ۵.۷ ریشتری در شهر خشت شهرستان کازرون استان‌ فارس

مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد: در ساعت ۱۹ و ۴ دقیقه و ۱۹ ثانیه بعد از ظهر امروز زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر ، شهر خشت در شهرستان کازرون واقع در استان‌ فارس را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۱ کیلومتری عمق زمین رخ داد. همچنین این زمین لرزه تا ساعت ۱۹ و ۳۸ دقیقه و ۴۳ ثانیه بعد از ظهر امروز، ۵ پس لرزه داشته است.

رحیم آزادی مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: در پی این زمین لرزه ارزیابان به محل اعزام شده اند اما هنوز خسارتی اعلام نشده است.

هاشمی بخشدار کنارتخته نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: تاکنون خسارتی در این بخش گزارش نشده است اما اینترنت قطع شده و تماس تلفنی به دشواری برقرار می شود.

اعزام نیروهای اورژانس و هلال احمر به شهر خشت در شهرستان کازرون

حسین درویشی مدیرعامل جمعیت هلال احمر فارس نیز از آمادگی جمعیت هلال احمر استان فارس برای اعزام نیرو و تجهیزات امدادی خبر داد.

پیرو وقوع زلزله در منطقه خشت شهرستان کازرون در استان فارس، جمعیت هلال‌احمر فارس به حالت آماده‌باش درآمد و همه نیروهای امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

او اضافه کرد: با توجه به بارش باران، تجهیزات و اقلام امدادی از انبارهای جمعیت هلال احمر به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

درویشی افزود: تاکنون گزارشی از تلفات این زمین لرزه گزارش نشده است و ‌و تنها خسارت جزئی به ساختمان‌های برخی منازل در روستا‌ها وارد شده است.

اعزام تیم های ارزیاب به منطقه

محمد جواد مرادیان رئیس اورژانس فارس نیز اظهار کرد: تیم های ارزیاب و واکنش سریع سازمان اورژانس فارس به منطقه خشت کازرون اعزام شدند.

او با اشاره به آماده‌باش ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس و اعزام ۳ دستگاه آمبولانس به منطقه زلزله‌زده خشت شهرستان کازرون تصریح کرد: در پی وقوع این زمین لرزه و با تماس‌هایی که با مسئولان و معاونت‌های بهداشت در این منطقه داشتیم تا کنون گزارشی از فوتی و مصدوم نداشته‌ایم.

مرادیان اضافه کرد: بیمارستان‌های شیراز، کازرون، ممسنی و کوه چنار به حالت آماده باش درآمده اند و تیم‌های واکنش سریع اورژانس فارس به محل اعزام شده اند.

مرادیان بیان کرد: هنوز گزارش کاملی از خسارات دریافت نکرده‌ایم اگر چه زمین لرزه ای با این قدرت امکان اینکه به برخی واحد‌ها و همچنین زیرساخت‌ها خسارت وارد کند، وجود دارد.

مشکلی در گازرسانی به استان‌های زلزله‌زده وجود ندارد

عسگری سخنگوی شرکت ملی گاز ایران نیز در ارتباط با گازرسانی به منطقه زلزله زده گفت: تاکنون مشکلی در رابطه با گازرسانی در این منطقه اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه در خوزستان هم در بخشی از مسجد سلیمان و شوشتر، زلزله ۳.۵ ریشتری به وقوع پیوسته که در این منطقه نیز حادثه‌ای در شبکه گاز نداشتیم، گفت: زمین‌لرزه در استان بوشهر هم بسیار خفیف بوده و مشکلی وجود ندارد.

اعلام آمادگی فرودگاه شیراز برای کمک به منطقه زلزله زده خشت

غلامرضا کریم آقائی مدیرکل فرودگاه‌های فارس با بیان اینکه زمین لرزه در شهر شیراز نیز احساس شد،گفت: فرودگاه شیراز بر اثر زمین لرزه جنوب غرب فارس آسیبی ندیده و این فرودگاه آمادگی انجام پرواز‌های احتمالی امدادی را دارد.

او  با اشاره به وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در مرز استان‌های بوشهر و فارس گفت: هیچ یک از ابنیه و زیرساخت‌های فرودگاه شیراز بر اثر زلزله آسیب ندیده و پرواز‌های فرودگاه طبق روال عادی برقرار است.

کریم آقائی بیان کرد: فرودگاه بین المللی شیراز برای پشتیبانی از هرگونه پرواز احتمالی امداد و نجات آمادگی کامل دارد.

خشت از شهرهای شهرستان کازرون است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شیراز قرار دارد.

وضعیت شبکه آب و برق در منطقه زلزله‌زده استان فارس پایدار است

جعفرزاده مدیرکل مدیریت بحران وزارت نیرو با بیان اینکه شبکه آب و برق در استان فارس بعد از زلزله در شرایط عادی بوده و کاملا پایدار است، اظهار داشت: به‌دلیل شرایط جوی پیش‌بینی شده در استان، تیم‌های عملیاتی منطقه از قبل در آمادگی کامل قرار داشتند و این امر همچنان ادامه دارد.

او افزود: بازدید‌های تک مشترک در مناطق روستایی نیز در حال انجام است.

همه روستاها در حال ارزیابی هستند

علی مظفری فرماندار کازرون گفت: تیم‌های ارزیابی در حال بررسی وضعیت روستاها و شهرهای حوالی منطقه زلزله‌زده خشت هستند تا در صورت گزارش مشکل نسبت به امدادرسانی اقدام شود و تاکنون مطلبی در خصوص خسارت‌های جدی گزارش نشده ، اما تمامی روستاها در حال ارزیابی هستند.

او اضافه کرد: تیم‌های امدادی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند تا در صورت احتمال وقوع خسارت به افراد امداد رسانی شودو مطابق بررسی ها تاکنون خسارات ناچیز بوده و قابل جبران است.

آیا به آثار تاریخی خسارتی وارد شده است؟

محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: نیروهای میراث فرهنگی به محل وقوع زلزله اعزام و در حال پایش هستند و تا این لحظه گزارشی درخصوص تخریب آثار تاریخی به ما اعلام نشده است.

آماده باش واحد‌های علوم پزشکی و خدمات رسانی فوری در پی وقوع زلزله در خشت

در پی وقوع زلزله عصر امروز در خشت فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دستورات لازم را برای آماده باش واحد‌ها و خدمات رسانی فوری به مردم این منطقه صادر کرد.

دکتر مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز از نخستین لحظات وقوع زلزله، دستورات لازم را برای انجام هماهنگی به منظور پایش وضعیت منطقه و کمک رسانی صادر کرده و بر آماده باش مجموعه دانشگاه تاکید کرد.

او ضمن اعلام خبر تشکیل کمیته مدیریت بحران از همان لحظات اولیه این حادثه پس از گزارش اتاق مدیریت بحران دانشگاه، افزود: در همین رابطه کمیته‌های مرتبط نیز در حال پایش منطقه بوده و با اعلام مرکز EOC، بیمارستان‌ها نیز در حالت آماده باش هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ارتباط فعال EOC با اورژانس بیمارستان‌ها و حوزه بهداشت برای ارزیابی و اطلاع رسانی آخرین وضعیت ادامه داد: از سوی مرکز MCMC دانشگاه به بیمارستان‌های کازرون، کوهچنار، ممسنی و شیراز اعلام آماده باش شده و سه دستگاه آمبولانس نیز از پایگاه‌های نزدیک محل حادثه برای ارزیابی به محل اعزام شده اند.

دکتر لطفی همچنین از آمادگی دو دستگاه اتوبوس آمبولانس برای اعزام در صورت خسارت احتمالی خبر داد و گفت: تیم‌های واکنش سریع نیز آماده خدمت رسانی به مصدومان و آسیبب دیدگان احتمالی این زلزله هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: ارزیابی از طریق حوزه بهداشت شامل بهورزان و مراکز بهداشتی در شهرستان‌های کازرون، ممسنی و کوهچنار انجام شد که تاکنون خساراتی گزارش داده نشد.

ذخایر سوخت مناطق زلزله زده بسیار مطلوب است

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس گفت: ذخایر سوخت مناطق زلزله زده بسیار مطلوب است.

امیر بنی کریمی مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس اظهار کرد: بر اساس آمادگی‌های پیش‌بینی شده این شرکت در تامین و توزیع سوخت مناطق در شرایط بحرانی، روند تامین و توزیع سوخت و فرآورده‌های نفتی در مناطق زلزله زده مطلوب است.

او با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه در منطقه خشت شهرستان کازرون در شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، ستاد مقابله با بحران تشکیل شد، ادامه داد: این شرکت آمادگی کامل خود را برای تامین سوخت همه وسایل امدادی، اعم از خودرو‌ها و بالگرد‌های سازمان‌های امدادرسان اعلام می‌کند.

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه فارس ادامه داد: ذخایر سوخت مناطق زلزله زده بسیار مطلوب است.

منبع : yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها