انواع هدیه برای شب یلدای عروس و تزیین های مختلف

آمادگی خانواده عروس برای پذیرایی از خانواده داماد

در این شب خانواده عروس خود را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می‌کنند؛ بر طبق سنت‌های ایرانی، رسم بر این است که در بلند‌ترین شب سال خانواده‌هایی که تازه وصلت کرده اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند. در این میان هدایایی هم از طرف خانواده داماد به عروس تقدیم می‌شود که لبخند پر رنگ تری را روی چهره عروس خانم می‌نشاند تا شادی و نشاط این شب بلند بیشتر شود.

روسوم گذشته خانواده داماد برای بردن کادوی شب یلدای عروس

در گذشته خانواده داماد هدایا را روی سینی بزرگی قرار می‌دادند که به این سینی طبق می‌گفتند. سپس داماد طبق را روی سرش قرار می‌داد و راهی منزل خانواده عروس می‌شد؛ اما این روز‌ها در شهر‌های بزرگ دیگر چنین رسومی برکنار شده است. با این وجود هنوز هم خانواده‌ها سعی می‌کنند به برخی از این سنت‌ها پایبند باشند و با برگزاری مراسمی خوشحالی خودشان را از ورود تازه عروس به خانواده نشان دهند.

هنوز هم برخی از خانواده‌ها هدایای عروس را روی طبق‌های کوچک تری می‌چینند که حمل و نقل شان راحت‌تر باشد. این سینی‌ها با پارچه‌ها و روبان‌های رنگارنگ تزیین می‌شود و هدیه‌های شب چله رویشان قرار می‌گیرد. البته این روز‌ها از سبد‌های حصیری و جعبه‌های کادویی هم استفاده می‌شود. در بعضی از فرهنگ‌ها به این مراسم «شب چله ای» می‌گویند. خانواده‌ها تا پاسی از شب در کنار هم بیدار می‌مانند، تنقلات، آجیل و شیرینی می‌خورند و جشن می‌گیرند.

انواع هدیه و کادوهای شب چله یا شب یلدا برای عروس

هدایایی که در شب چله خانواده داماد برای تازه عروس در نظر می‌گیرند، در بیشتر فرهنگ‌ها تقریباً به یک شکل است. آجیل و میوه‌های تزیین شده پای ثابت هدایای شب یلدا هستند که به شکل‌های زیبایی تزیین می‌شوند. خانواده داماد هدیه‌ای هم برای عروس در نظر می‌گیرند که به طور معمول یک لباس زمستانی یا پارچه است.

برخی خانواده‌ها هم برای عروس طلا می‌خرند. گاهی هم دیوان حافظ در کنار سایر هدایا قرار می‌گیرد. خانواده‌هایی که از سلیقه عروس خانم چندان مطمئن نیستند و از طرفی فرصت کافی برای خرید ندارند، هدیه‌ای نقدی در نظر می‌گیرند که عروس با میل خودش خرید کند. کله قند تزیین شده، نقل و شیرینی هم به مفصل‌تر شدن هدایای یلدا کمک می‌کنند.

هدایای شب یلدای عروس بسته به فرهنگ هر شهر و منطقه و خانواده متفاوت است؛ اما مهمترین لیست هدایای شب یلدا برای عروس در زیر ذکر شده است. فراموش نکنید که تزیین همه این موارد باید باسلیقه و زیبا انجام شود. آجیل، میوه‌های تزئین شده (هندوانه، انار، کدو تنبل، لبو، موز، آناناس و …)، لباس زمستانی یا پارچه، طلا، هدیه نقدی، کله قند تزئین شده و …

با وجود اینکه این رسم دیرینه برای عروس و داماد خوش یمن است؛ اما اخیراً با چشم و هم چشمی و تجملات بیش از حد شب یلدا هزینه‌های هنگفتی روی دست داماد می گذارد. این روز‌ها در بازار شاهد انواع خدمات تهیه خوراکی‌های شب یلدا همچون حکاکی هندوانه، کدو حلوایی و تزئینات میوه و آجیل هستیم که بسته به انصاف فروشنده‌ها و میزان تجملات به کار رفته، نرخ‌های متفاوتی دارد.

تزینات هدیه و کادوی شب یلدا نو عروس چونه باشد؟

یکی از مهم‌ترین نکات درباره هدیه شب یلدا عروس یا وسایل شب یلدا عروس، صرف نظر از نوع هدیه یا هدایا، تزیین زیبا و چشم نواز آن‌هاست. معمولا خانواده‌های خوش ذوق و هنرمند خود مقداری روبان و تور‌های رنگارنگ و سایر ابزار تزیینی خریداری نموده و هدایا را به زیبایی تزیین می‌کنند. در این میان اغلب اوقات از وسایل قرمز رنگ برای تزیین استفاده می‌شود تا در کنار قرمزی انار و هندوانه، ترکیب رنگی زیبا ایجاد شود. از طرفی، برخی از خانواده‌ها با پرداخت مبلغی مشخص و دادن ایده مورد نظر، تزیین هدایای عروس را به افراد باتجربه مثل افرادی که کار طراحی و تزیین سفره عقد و گل آرایی مجالس را انجام می‌دهند، می‌سپارند.

میوه آرایی شب یلدای نو عروس

میوه‌آرایی نیز یکی دیگر از المان‌های تزیین هدیه و وسایل شب یلدای عروس است که جلوه‌ای باشکوه و زیبا به این مراسم می‌بخشد.در این شب خانواده عروس خود را آماده می‌کنند تا از خانواده‌ای که به تازگی با آن‌ها وصلت کرد‌ه‌اند، یعنی خانواده تازه داماد پذیرایی کنند. در چنین شبی، طبق قراری نانوشته اما مرسوم، دو خانواده و آشنایان نزدیک دور هم جمع می‌شوند و بلندترین شب سال را با خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن می‌گیرند.

منبع: yjc.ir

☀️ متفرقه