☀️ متفرقه

ماجرای زنده شدن نوزاد آبدانانی در غسالخانه چه بود + فیلم

مرتضی بیگی، مسئول غسالخانه شهرستان آبدانان استان ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ گفت: طبق معمول هر روز، برای غسل جسد به غسالخانه رفتم و با نوزادی ۲ ماهه روبرو شدم.

او افزود:هنگام غسل دادن متوجه ضربان قلب وی شدم که با توجه به آموزش‌هایی که قبلاً در هلال احمر دیدم توانستم نوزاد را احیا کنم و بعد با کمک اورژانس نوزاد را به بیمارستان منتقل کردیم.

ماجرای زنده شدن نوزاد در دست بررسی است

محبوب رستم زاد مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام  در مورد پخش فیلم زنده شدن نوزاد آبدانانی در فضای مجازی اظهار کرد: این موضوع در دست بررسی است و به زودی جزئیات تکمیلی در رابطه با این ماجرا و همچنین ادامه درمان نوزاد اطلاع رسانی می‌شود.

جراحی رایگان بر روی نوزاد

جمیل صادقی‌فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در کارگروه رسانه‌ای در این خصوص گفت: از صحت و سقم این خبر اطلاع دقیقی ندارم، اما با توجه به اینکه نوزاد دارای نارسایی مادرزادی است، از هم استانی‌های عزیز درخواست دارم که شماره خانواده نوزاد را به منظور ارائه خدمات و جراحی رایگان بر روی نوزاد، در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: امیدوارم با پیدا کردن خانواده نوزاد بتوانیم با انجام جراحی بر روی نوزاد مذکور، او بتواند بدون نارسایی مادرزادی و هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه دهد؛ موضوع در دست بررسی خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: ارائه خدمات رایگان به نوزادان دارای نارسایی مادرزادی با استفاده از موسسه محکم که از کودکان با ناهنجاری‌های مادرزادی حمایت می‌کند و دفتر آن در استان ایلام است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: من به عنوان نماینده این دفتر فعالیت می‌کنم؛ از شهروندان خواهشمندم در صورت مشاهده نوزاد با ناهنجاری مادرزادی به این دفتر معرفی تا جراحی‌های رایگان آن هم توسط جراح‌های خبره انجام شود.

دستور دادستان ایلام برای پیگیری علت صدور گواهی فوت

با ورود افشار خسروی زاد دادستان عمومی و انقلاب استان ایلام، با قید فوریت دستور تشکیل کمیته‌ای متشکل از سازمان بازرسی و نظام پزشکی استان برای بررسی علت کوتاهی در درمان و صدور گواهی فوت نوزاد دوماهه آبدانانی، صادر شد.

طبق اعلام دادستان ایلام، پس از تشکیل این جلسه فوق العاده نظام پزشکی برای بررسی علل قصور پزشکی انجام شده، نتیجه ظرف مدت ۲۴ الی ۴۸ ساعت به سمع و نظر مخاطبین گرامی خواهد رسید.

نوزاد آبدانانی در کماست

نوزاد ۲ ماهه‌ای که هنگام غسل در غسالخانه آبدانان، پس از بروز علائم حیاتی و با هوشیاری و اقدام به موقع غسال، زنده شده و به بیمارستان منتقل می‌شود، هم اکنون در کماست.

گواهی فوت این نوزاد که به نارسایی مادرزادی مبتلاست، در ایلام صادر شده بود.

اتفاق نادری بود اما هر از چندگاهی رخ می دهد/ فردا در کمیسیون تخصصی پزشکی این مورد بررسی می شود

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با انتشار اطلاعیه ای، توضیحاتی درباره زنده شدن این نوزاد دو ماهه در غسالخانه، پس از انجام تمام عملیات احیا در بیمارستان مرکز استان داد:

بسمه تعالی

در رابطه با انعکاس مطالبی در رسانه‌های استان مبنی بر قصور پزشکی و صدور مجوز دفن یک نوزاد که در سردخانه دوباره علائم حیاتی پیدا کرده؛ جهت تنویرافکار عمومی و شفافیت در این راستا سخنان و گزارش جناب آقای دکتر یاسین یعقوبیان متخصص بیماریهای کودکان و فوق تخصص بیماریهای قلبی از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام منتشر می‌گردد.

در مورد شیرخوار آدین ایمانی به استحضار میرساند که شیرخوار ۴۵ روزه نامبرده به دلیل تشنج در تاریخ ۹۹/۹/۹ساعت ۴ بعدازظهر بعد از هماهنگی از مرکز آبدانان در بیمارستان امام (ره) بستری گردیده است.

نامبرده سابقه بستری به مدت ۱۶ روز در بیمارستان آیت‌الله طالقانی ایلام به دلیل هیپوکسی مغزی داشته که در این مدت و بعد از آن به دلیل مشکلات مغزی توانایی تغذیه از راه دهان را نداشته و توسط لوله معده تغذیه شده است.

بیمار ابتدا در بخش اطفال بستری و بدلیل اختلال تنفس به بخش مراقبت های ویژه کودکان منتقل و تحت مداوا قرار می گیرد و در مدت بستری افت فشارخون و کاهش سطح هوشیاری شدید داشته و در نهایت با کاهش ضربان قلب و قطع تنفس تحت عملیات احیاء قلبی تنفسی قرار گرفته و بعد از عدم موفقیت، قطع عملیات احیاء صورت گرفته است.
پس از آن نیز متوفی به سردخانه بیمارستان منتقل و سپس با رضایت والدین جهت دفن، اجازه انتقال توسط بیمارستان صادر گردیده که مجدداً در بیمارستان رسول اکرم(ص) آبدانان ادعا شده که ضربان قلب برگشت نموده و علائم حیاتی ظاهر گردیده است.
به اطلاع می رساند با توجه به اینکه این رخداد نادر بوده، اما هر چندگاه ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد و گزارش‌های متعددی در این ارتباط قابل استناد است.
قطعاً کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز همانند مردم شریف استان آرزوی شفای کامل این نوزاد را از خداوند بزرگ آرزومند است.

مطالب فوق‌الذکر شرح حال و وضعیت بیماری و بستری و اقدامات انجام شده برای نوزاد از زبان آقای دکتر یاسین یعقوبیان متخصص بیماریهای کودکان و فوق تخصص بیماریهای قلبی و پزشک معالج این نوزاد است که جهت تنویر افکار عمومی منتشر می‌شود.

لازم به ذکر است که روز شنبه مورخه پانزدهم آذر ماه کمیسیون تخصصی بررسی و ارزیابی این مسئله با حضور تمام اساتید گروه اطفال استان در دانشگاه علوم پزشکی ایلام برگزار می شود و نتیجه قطعی آن نیز به اطلاع عموم مردم شریف استان خواهد رسید.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

این نوزاد دو ماهه اهل شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام که با نارسایی مادرزادی تولد یافته، دو ماه تحت مراقبت بوده که شب گذشته حال نوزاد وخیم گزارش می‌شود.

متأسفانه با وخیم شدن اوضاع نوزاد به والدین خبر فوت فرزند را می‌دهند و مسئولان بیمارستان گواهی فوت کودک را صادر کرده و تحویل والدین می‌دهند.

والدین که از این خبر شوکه شده‌اند در کمال ناباوری فرزند خود را به آبدانان برای تدفین انتقال می‌دهند که بعد از تحویل به مسئول غسالخانه آبدانان متوجه تپش قلب این نوزاد می‌شود و با اطلاع به والدین مبنی بر زنده بودن نوزاد به اورژانس آبدانان را باخبر می‌کنند.

پس از حضور اورژانس بیمارستان رسول اکرم (ص) آبدانان، زنده بودن نوزاد تأیید می‌شود و برای مراقبت بیشتر به بیمارستان انتقال داده می‌شود.

منبع : yjc.ir