Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/bamatn/public_html/wp-content/mu-plugins/pUImY9.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/bamatn/public_html/wp-content/mu-plugins/pUImY9.php on line 4
چشم زخم راست است و یا وجود ندارد؟ جواب در نهج البلاغه - بامتن

چشم زخم راست است و یا وجود ندارد؟ جواب در نهج البلاغه

آیا چشم زخم واقعیت دارد؟

بررسی واقهیت زخم چشم یا چشم زخم در نهج البلاغه.

نهج البلاغه ( نسخه صبحی صالح )

وَ قَالَ (علیه السلام): الْعَیْنُ حَقٌّ، وَ الرُّقَى حَقٌّ، وَ السِّحْرُ حَقٌّ، وَ الْفَأْلُ حَقٌّ؛ وَ الطِّیَرَهُ لَیْسَتْ بِحَقٍّ، وَ الْعَدْوَى لَیْسَتْ بِحَقٍّ؛ وَ الطِّیبُ نُشْرَهٌ، وَ الْعَسَلُ نُشْرَهٌ، وَ الرُّکُوبُ نُشْرَهٌ، وَ النَّظَرُ إِلَى الْخُضْرَهِ نُشْرَهٌ.

ترجمه آیتی

و فرمود (ع): چشم زخم راست است و افسون راست است و سحر راست است و تفأل راست است. فال بد زدن راست نیست. سرایت بیمارى از یکى به دیگرى راست نیست. بوى خوش بیمار را بهبود بخشد و عسل بیمارى را بهبود بخشد و سوارى بیمارى را بهبود بخشد و نظر به سبزه بیمارى را بهبود بخشد.

ترجمه فیض الاسلام

امام علیه السّلام (در باره آنچه اثر دارد و ندارد) فرموده است:
۱- چشم زخم، افسونها، جادو، شگون و فال نیک (مانند آنکه بیمار از کسى یا سالم «اى تندرست» بشنود و توجّه نماید باینکه همانطورى که شنیده بهبودى خواهد یافت) حقّ است (هر یک اثر خود را مى بخشد)
۲- و فال بد و واگیرى بیمارى از شخصى بدیگرى درست نیست (اثر ندارد)
۳- و بوى خوش و عسل و سوارى و نگاه کردن به سبزه افسونهائى هستند که غمّها و اندوهها را مى زدایند و بیماران بآنها بهبودى مى یابند (این فرمایش و فرمایش سیصد و هشتاد و پنج و سیصد و هشتاد و شش و سیصد و نود و یک در بیشتر از نسخ نهج البلاغه نیست ما آنها را از نسخه ابن ابى الحدید نقل نمودیم).

منبع: ahlolbait.com

☀️ متفرقه☀️ مذهبی