☀️ متفرقه

خواص ژله چیست به همراه فواید و ارزش غذایی آن

ژله یا لرزانک نوعی غذای ژل مانند شور یا شیرین است که معمولاً با اضافه نمودن ژلاتین و یا پکتین (ژلاتین گیاهی) تهیه می‌شود.

۹۵ درصد از حجم ژله را آب تشکیل می دهد و فقط ۵ درصد باقیمانده آن حاوی مواد خشک است که قسمت اعظم این مواد خشک را پروتئینی به نام ژلاتین تشکیل می دهد که از نظر ترکیبات اولیه‌ اش، اسیدهای آمینه کاملی ندارد، بنابراین تمام نیاز بدن را تامین نمی کند، ولی با این وجود اسیدهای آمینه خوبی جهت ساخت پروتئین‌های بدن به شمار می روند که در رشد، نمو و سلامتی افراد هیچ ضرری را ایجاد نمی کنند.

یکی از مهم ترین مسائل امروزه افراد، داشتن پوستی صاف و شفاف است. یک نوع از موادی که به سلامت پوست کمک زیادی می‌کند، کلاژن است. کلاژن ماده‌ ای است که می‌ تواند در درمان چین و چروک پوست نقش بسزایی داشته باشد. خوردن ژله که حاوی کلاژن است، در داشتن پوستی شفاف به افراد کمک می‌کند.

ژله حاوی آمینواسید‌های طبیعی بوده که به پوست و بازسازی سلول‌های جدید بدن کمک می‌کند. این نوع آمینو اسید‌ های موجود در ژله موجب ارتقا سطح سیستم ایمنی بدن و مانع التهاب و ورم مفاصل می‌شوند.

یکی دیگر از خواص مهم ژله کمک به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن است. اگر از دستگاه گوارش مراقبت نشود افراد دچار بیماری‌ های آزار دهنده‌ ای خواهند شد. کلاژن موجود در ژله موجب می‌شود تا سطح دیواره روده‌ها پوشیده شود. پس می‌ توان گفت مصرف ژله برای سلامت روده‌ها مناسب است.

پوکی استخوان یکی از عارضه‌ هایی است که در سنین بالا به سراغ افراد می‌آید. امروزه به دلیل مصرف مواد غذایی نادرست افراد به پوکی استخوان دچار شده اند. پوکی استخوان در میان افراد زیر ۳۰ سال نیز بسیار دیده می‌شود.

افراد می‌توانند با مصرف مواد غذایی مناسب مانند آب گوشت و ژله، کلسیم و کلاژن بدن خود را تامین کنند. پوکی استخوان در زنان یائسه شیوع بیشتری دارد، پس بهتر است در این دوران ژله و مواد غذایی مناسبی مصرف کنند.

از کلاژن به عنوان یک مکمل در درمان بیماری دیابت هم استفاده می‌شود. ژله از کالری کمی برخوردار است به همین دلیل می‌تواند برای افراد دیابتی مناسب باشد. افرادی که دیابت دارند، کلاژن بیشتری را از بدن خارج می‌کنند به همین دلیل با مصرف ژله می‌توانند آن را دریافت کنند.

استفاده هر روزه افراد از شامپو باعث می‌شود تا مو‌هایی خشک و ضعیفی داشته باشند. زیرا شامپو‌های مصرفی دارای مواد مصنوعی زیادی هستند که باعث نابودی مو خواهند شد. ژله به دلیل داشتن مواد مفید در خود موجب تقویت و مانع ریزش مو می‌شود.

خواص ژلاتین موجود در ژله

ژلاتین چیست؟ ژلاتین، ماده جامد ترد و نیمه شفافی است که بی رنگ یا زرد خیلی روشن است و معمولاً بی بو و بی مزه است. این ماده از حرارت دادن طولانی مدت بافت ملتحمه حیوانات به دست می‌آید. ژلاتین، نوعی فراورده پروتئینی است که از هیدرولیز جزئی کلاژن تهیه می‌شود. کلاژن را از پوست، استخوان، غضروف و دیگر اتصالات بدن حیوانات استخراج می‌کنند.

ژلاتین ماده‌ ای به نام گلیسین دارد که خواص ضد التهابی آن می‌تواند عفونت‌ ها ایجاد شده را کاهش دهد و به ترمیم بافت‌های آسیب دیده کمک کند. ژلاتین در پیشگیری از خونریزی و عفونت‌های باکتریایی نیز مؤثر است. در صورت بروز اختلالات جریان خون و بیماری کبد، می‌تواند به روند بهبودی کمک کند. همچنین با دفع مواد سمی از سلول‌ها موجب تسریع پاکسازی کبد می‌شود. ژلاتین در برابر آرتریت و زخم معده نیز نقش محافظتی دارد.

ژلاتین سرشار از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها ست که که باعث فعال شدن روند متابولیسم بدن می‌شود. برای چنین تاثیری توصیه می‌شود ژلاتین همراه با میوه‌های ترش مصرف شود. اگر در وعده صبحانه ژله را با پرتقال، گریپ فوروت، آلو یا توت فرنگی میل کنید، علاوه بر تامین انرژی به سوخت و ساز چربی‌ها نیز کمک خواهد کرد.

همه باید در برنامه غذایی از این منبع ریز مغذی‌ها استفاده کنند، به خصوص برای کودکان و سالمندان اهیمت زیادی دارد. ژلاتین کلسترول و چربی ندارد به همین دلیل برای جلوگیری از سرماخوردگی مؤثر است، زیرا قدرت دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

امینواسیدهای ضروری در ژله می تواند استرس را کاهش دهد. همچنین می تواند نشانه های ضعیف افسردگی در زنان را کاهش دهد.

توجه توجه

مصرف ژله نباید به گونه‌ای باشد که در کودکان احساس گرسنگی را رفع کند چرا که آن‌وقت آنها از مصرف میوه و سبزیجات پرهیز خواهند کرد و ژله را جایگزین مواد غذایی مفید خواهند کرد بنابراین مصرف ژله به هنگام و به اندازه در کودکان حائز اهمیت است.

ویدئو پیشنهادی برای ژله تزریقی

ترمیم مفاصل با خوردن ژله

یک کارشناس تغذیه می گوید مصرف ژله و پاستیل اگر عاری از مواد افزودنی و قند باشد، می‌ تواند برای ترمیم مفاصل و استخوان‌ها مفید باشد.

ماده اصلی تشکیل دهنده ژله و پاستیل نوعی پروتئین حیوانی است و از همین رو می‌تواند برای استخوان‌ها و مفاصل مفید باشد.

مشابه این پروتئین در آب مرغ وجود دارد، به همین دلیل وقتی که آب مرغ را در یخچال نگهداری می‌کنیم حالت ژله‌ ای می‌گیرد.
گلوکوز آمین و کندراتین سولفات از مواد موجود در ژله و پاستیل هستند که برای استخوان مفید هستند.

وجود این مواد می‌تواند اثر مفید ژله و پاستیل را خنثی و چاقی و اضافه وزن ایجاد کند، بنابراین بهتر است مردم از ورق‌های ژلاتینی فاقد قند و افزودنی موجود در بازار استفاده کنند.

می‌توان ژلاتین را با آبلیمو و عسل استفاده کرد و چون یک ترکیب پروتئینی است مصرف آن برای میان وعده مفید است.

مصرف ژله و پاستیل بدون افزودنی برای ترمیم مفاصل، رفع التهاب استخوان‌ها مفید خواند و توصیه کرد که اینگونه ژله‌ ها یک بار در هفته مصرف شود.

درمان کمردرد با ژله

دانشمندان به تازگی موفق به ساخت نوعی ترکیب ژله مانند برای محافظت از بافت های استخوانی ستون فقرات به ویژه در خصوص بیماری هایی مانند انواع شکستگی ها و دیسک کمر شده اند.

در ترکیبات این ماده ژله مانند؛ نوعی پروتئین و مواد خاصی که نقش محافظت کنندگی از استخوان ها را دارند  وجود دارد.

گفتنی است دانشمندان امیدوارند این ماده برای تسکین درد افراد مبتلا به دیسک کمر به کار رود.

بررسی ها نشان می دهند، این پروتئین که لامپنین نام دارد، بصورت یک چسب عمل می کند و بین سلول هایی که باعث آسیب دیدگی ستون فقرات شده اند، قرار گرفته حتی آن ها را ترمیم می کند و فضاهای خالی را پر می کند.

دیسک کمر که معمولاً در اثر افزایش سن و عادات بد نشستن و برخاستن و بلند کردن اشیاء سنگین بدون توجه در طول زندگی ایجاد می شود، می تواند برای فرد بسیار ناراحت کننده باشد و عوارض مختلفی را برای او ایجاد کند.

این ژل همانند یک بالشتک بین مهره های کمر قرار می گیرد و دارای اثر درمانی فوری است و پس از حدود ۲۰ دقیقه از تزریق درد بیمار کاهش فراوانی می یابد، البته برای انجام این عمل فرد باید تحت بهیوشی موضعی قرار بگیرد و توسط جراح این عمل صورت گیرد و پزشک متخصص بیهوشی باید بر نحوه اجرای تزریق نظارت داشت باشد.

پزشکان مهمترین مزیت این روش را غیر تهاجمی بودن آن در مقایسه با سایر روش های درمانی می دانند که در حال حاضر یکی از بهترین روش ها است، البته روش هایی دیگر همانند تزریق مغز استخوان به سلول های مهره های کمر نیز به تازگی در صدر فعالیت های پژوهشی قرار گرفته است.

درمورد ژله بیشتر بدانید

ژله خوراکی دارای انواعی است که بعضی از آنها حلال و بعضی دیگر حرام است و حلال بودن یا حرام بودن آن، تابع حلال و حرام بودن مواد اولیه ای است که ژله از آن تهیه می شود.

اگر در تهیه ی ژله از مواد گیاهی استفاده شده باشد، همه ی انواع آن (داخلی و خارجی) حلال و خوردن آن جایز است ولی اگر در تهیه ی ژله، از اعضای بدن حیوانات استفاده شده باشد، اگر آن حیوان حلال گوشت بوده و ذبح شرعی شده است، ژله­­ ای که از اجزای آن تهیه شده، حلال است و در غیر این صورت،اگر در هنگام تبدیل به ژله در آن تحول ماهوی رخ دهد،حلال خواهد بود و الا حرام می باشد.

یک متخصص تغذیه با اشاره به محبوبیت فراوان انواع ژله و پاستیل میان کودکان گفت: والدین باید مانع مصرف زیاد این ماده غذایی در کودکان خود به ویژه پیش از غذای اصلی شوند؛ چرا که ژله میل به غذا را کاهش می‌دهد.

به نقل از آفتاب، مرتضی صفوی، گفت: ژله از ماده‌ای به نام ژلاتین تهیه می‌شود که این ماده حاوی پروتئین است و مصرف این ماده غذایی حاوی پروتئین و آمینواسید نقش موثری در استخوان‌ سازی و رشد دارد.

ژلاتین به عنوان ماده اصلی سازنده ژله طبیعتا ماده سالمی است، افزود: ژله چاق کننده نیست و در تهیه آن از مقدار کمی شکر استفاده می‌شود که ضرر چندانی برای بدن ندارد.

صفوی با تاکید بر اینکه کودکان نباید زیاد ژله و پاستیل مصرف کنند، افزود: ارزش غذایی ژله بالا نیست و نمی‌ تواند جایگزین وعده‌ های اصلی غذا باشد و معمولا از آن‌ به عنوان دسر و میان وعده استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در ساخت پودر ژله از رنگ‌ ها و اسانس‌ های خوراکی استفاده می‌شود، گفت: تنها در صورت اضافه کردن رنگ‌ها و اسانس‌های غیراستاندارد مصرف ژله ضرر خواهد داشت؛ بنابراین مصرف کنندگان باید به نشان پروانه بهداشتی محصول توجه کنند.

در صورتی که ژله‌ها از مواد خوب و سالم تهیه شده باشند، مشکلی برای بدن ندارند. هنگام خرید نیز باید به تاریخ مصرف، پروانه بهداشتی و علامت استاندارد حک شده بر روی بسته بندی محصول توجه کرد.

ژله حاوی آمینواسیدهای طبیعی است که برای پوست و سایر بافت‌های بدن مفید است و کالری آن بسیار کم و به دلیل داشتن ویتامین B برای افرادی که از افسردگی رنج می‌ برند، مفید است.

ژله منبع غنی از اسید فولیک است، افزود: مصرف ژله برای سلامت مو و جلوگیری از نازک شدن مو بسیار مفید است؛ همچنین به کاهش کلسترول خون نیز کمک می‌کند.

در صورتی که مصرف ژله تنها در مهمانی‌ها، موردی و هفته‌ای یکی – دو بار باشد، مشکلی ندارند. اما اگر مصرف این ماده غذایی عادت شود، جای بخشی از وعده‌های غذا را خواهد گرفت و منجر به کم اشتهایی خواهد شد.

بسیاری از والدین به این باورند که مصرف ژله و پاستیل های ژله ای خوراکی برای کوکانشان بسیار مفید است تاکید کرد: این درست است اما نه ژله های آماده و حاضری بلکه ژله هایی که با میزان شکر و شیرینی کم و مواد و آبمیوه های کاملا طبیعی تهیه شده باشند در حالیکه متاسفانه اخیرا مصرف این خوراکی شیرینی و دلچسب بین کودکان و بدون هیچ نظارتی از طرف والدین بسیار افزایش یافته است.

مصرف ژله های خوراکی پاستیلی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع نه تنها هیچ سودی ندارند بلکه به علت داشتن مواد نگهدارنده ای از جمله مونوسدیم و نظایر آن و همچنین اسانس ها و رنگ ها سیستم گوارشی کودکان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و منجر به بروز آسیب های گوارشی و حتی سرطان در همان کودکی می شود زیرا کودکان دارای سیستم بسیار ضعیف و حساس تری نسبت به والدینشان هستند.

پاستیل ها علاوه بر موارد ذکر شده دارای قندهای سلولوزی فراوانی هستند که علاوه بر عوارض فوق کودکان را به راحتی مستعد چاقی و دیابت و بیماری های مرتبط با آن می کند.

برخلاف باور والدین ژله و ژلاتین هیچ ربطی در رشد استخوانها ندارند بلکه در تکمیل مفاصل و غضروفها و استحکام آنها موثر هستند و هر چند که نوع تغذیه نیز در رشد استخوانها تاثیر گذار است ولی در زمینه مصرف پاستیل یا حتی ژله های طبیعی نیز این مساله به امید قد بلند شدن صدق نمی کند.

ویدیو پیشنهادی ژله خرده شیشه

منبع: yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها