طرز تهیه کیک ساده اسفنجی وانیلی خانگی برای ۸ نفر با شیر و آرد

کیک ساده اسفنجی یکی از پرطرفدارترین کیک های خانگی

کیک ساده اسفنجی یکی از پرطر فدارترین کیک خانگی است. کیک ساده اسفنجی را می ‌توانید با انواع نوشیدنی، مربا و مارمالاد، شکلات آب شده و حتی خامه سرو کنید و از خوردن آن در کنار خانواده و دوستان لذت ببرید.

حتما بخوانید

چرا کیک ساده پف نمی کند؟ چیکار کنیم کیک پف کنه

مواد اولیه لازم برای تهیه کیک ساده اسفنجی

  • کره: ۲۲۰ گرم یا ۲ پیمانه (کمی بیشتر برای چرب کردن قالب‌ها)

  • آرد همه منظوره: ۳ پیمانه

  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق غذاخوری

  • نمک: ½ قاشق چایخوری

  • شکر: ۱ و ¼ پیمانه

  • تخم مرغ: ۴ عدد درشت و هم دمای محیط

  • عصاره وانیل: ۱ قاشق غذاخوری

  • شیر کامل: ۱ و ¼ پیمانه یا به جای شیر از ¾ پیمانه خامه سنگین که با ½ پیمانه آب مخلوط شده استفاده کنید)

منظور از پیمانه در اینجا پیمانه شیرینی ‌پزی است.

مراحل طرز تهیه کیک ساده اسفنجی خانگی

طرز تهیه کیک ساده اسفنجی
طرز تهیه کیک ساده
  1. طرز تهیه کیک اسفنجی ساده وانیلی برای ۸ یا شش نفر بیشتر از سایر اندازه‌ها مرسوم است. ابتدا فر را روشن کنید و روی دمای ۱۶۳ درجه سانتی‌گراد یا ۳۲۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید تا گرم شود. دیواره‌ها و کف دو قالب کیک را با کره خوب چرب کنید (برای این مقدار مواد به دو قالب گرد با قطر ۲۳ سانتی‌متر یا ۹ اینچی نیاز دارید که جز مشهورترین و پرکاربردترین قالب‌های شیرینی‌پزی محسوب می‌شوند).

  2. کف دو قالب مقداری آرد بپاشید و قالب را به سطح کار بکوبید تا آردهای اضافی خارج شوند و فقط یک لایه بسیار نازک آرد در کف و دیواره‌های قالب پخش شود و باقی بماند.

    حتما بخوانید! طرز تهیه کیک ساده اسفنجی به همراه دستور پخت

  3. ۳ پیمانه آرد، بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کنید. این ترکیب را دو بار الک کنید. در یک ظرف جداگانه کره نرم شده و شکر را با سرعت متوسط رو به بالا با همزن دستی یا برقی حدود ۳ دقیقه هم بزنید تا یک مایه یکدست و کرم رنگ و پفی تشکیل شود. تخم مرغ‌ها را یکی یکی به این ترکیب کرمی اضافه کنید و هر بار با دور تند هم بزنید تا با ترکیب مخلوط و یکدست شوند.

  4. حالا ترکیب آرد را در سه مرحله به مایه کرمی اضافه کنید. هر بار ترکیب را در یک جهت و به آرامی هم بزنید. همزمان با آرد شیر یا خامه مخلوط شده با آب را هم اضافه کنید. ترتیب اضافه کردن آرد و شیر یا خامه باید به این صورت باشد: به ترتیب یک مرحله آرد و یک مرحله شیر تا این‌که کار با اضافه کردن آرد تمام شود. در پایان باید یک مایه کیک صاف و یکدست داشته باشید.

  5. مایه کیک را در دو قالب به طور مساوی تقسیم کنید. می‌توانید در قالب کیک کاغذ روغنی بگذارید. کیک را به مدت ۴۵ دقیقه در طبقه وسط فر بگذارید تا بپزد و روی آن طلایی شود. در پایان پخت یک خلال دندان یا چنگال وسط کیک وسط کیک فرو کنید اگر مایه کیک به نوک خلال دندان چسبید وسط کیک هنوز خام است ولی اگر نچسبید کیک پخته شده است. بعد از پخت کیک آن را از فر بیرون بیاورید و به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید تا کیک سرد شود.

  6. سپس با نوک یک چاقوی تیز کیک را از لبه‌های قالب جدا کنید و روی سینی فلزی توری فر بگذارید تا حسابی خنک شود. می‌توانید دو قالب کیک را روی هم بگذارید. برای این کار بین دو قالب مربا، مارمالاد، خامه یا هر چیزی که دوست دارید بریزید. یا این‌که دو قالب را به صورت جداگانه برش بزنید. برای تقسیم کیک به قطعات دلخواه از یک چاقوی بلند استفاده کنید تا کیک از هم نپاشد. برای تزیین این کیک خانگی ساده از خامه، شکلات آب شده با طعم‌های مختلف و انواع میوه هم می‌توانید استفاده کنید.

منبع : مجله کوروش

☀️ متفرقه
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها