☀️ متفرقه

کرونا ویروس؛ مهار کردن ویروس کرونا با چند راهکار ساده

محمدعلی صحرائیان معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره ویروس کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا بین انسان و حیوان انتشار پیدا می‌کند. محققان چینی اعلام کرده‌اند منشا ویروس کرونا خفاش، مار و یا مورچه خوار است.

محمدعلی صحرائیان درباره علائم ویروس کرونا بیان کرد: مهمترین علائم شایع ویروس کرونا تب، سرفه، تنگی نفس، علائم گوارشی و اسهال است و در موارد بسیار شدید عفونت ریه به صورت درگیری یا سندرم‌های حاد تنفسی برای فرد به وجود می‌آید.

بیشتر بخوانید ! ویروس کرونا؛ راه های پیشگیری و محافظت از ابتلا به ویروس کرونا

 صحراییان درباره این که چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند، بیان کرد: سالمندان، افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های قلبی و عروقی و خانم های باردار بیشتر از همه گروه ها مستعد ابتلا به بیماری حاصل از ویروس کرونا هستند.

نکته بسیار مهم و قابل توجه درباره ویروس کرونا راه های انتقال فرد به فرد این ویروس است؛  یعنی اینکه انتشار از راه تماس نزدیک با فرد مبتلا، دست زدن به وسایل آلوده و انتشار از راه هوا هم می تواند صورت بگیرد.

صحراییان گفت: مهمترین راه پیشگیری از ویروس کرونا این است که به طور مرتب و صحیح اقدام به شستشوی کامل دست ها کنیم و از دست دادن و روبوسی با افراد به خصوص کسانی که دارای علائم تنفسی مانند سرفه یا عطسه هستند، پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید ! چند شایعه مطرح شده در خصوص ویروس کرونا در ایران

دهان و بینی را به هنگام عطسه بپوشانید که مانع پخش شدن ترشحات تنفسی به اطراف شود و اگر با افراد صحبت می کنید به خصوص افرادی که احتمال درگیری دارند حداقل فاصله ۱ متر را حفظ کنید.

همچنین از تماس دست شسته نشده و آلوده به چشم و صورت خودداری کرده و از رها کردن دستمال های استفاده شده در محیط پرهیز کنید. توصیه می شود غذاهای نیم پز پرهیز استفاده نکنید و از تماس با حیوانات تا حد امکان خودداری کنید.

صحراییان در خصوص استفاده مکرر از ماسک بیان کرد: زدن ماسک به تنهایی کافی نیست و بیشتر برای زمانی توصیه می شود که فرد مبتلا شده است، ماسک برای بیمارانی که از داروهای ضد سیستم ایمنی استفاده می کنند بیشتر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید ! احتمال قرنطینه تهران با زیاد شدن تعداد مبتلایان به ویروس کرونا

نکته مهم در خصوص استفاده ماسک‌ها این است که  زمان خاصی دارند و برای  طولانی مدت نمی توان از آن ها بیش از یکبار  استفاده کرد. همچنین دست زدن به ماسک باعث آلوده شدن دست ها خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا آنتی بیوتیک ها برای درمان ویروس کرونا مناسب هستند، گفت: آنتی بیوتیک در درمان کرونا هیچ تاثیری ندارد و تاکنون واکسنی برای مهار این ویروس یافته نشده است. البته درمان هایی به صورت تحقیقاتی در حال انجام است.

او در خصوص نکات پیشگیرانه برای بیمارانی که مشکلات زمینه ای دارند، بیان کرد: توصیه می شود این افراد تا حد امکان سفر غیر ضروری یا حضور در اماکن شلوغ را محدود کنند و از رفتن به مکان های پرتردد تا زمانی که وزارت بهداشت تحت کنترل بودن این بیماری را اعلام می کند کاملا پرهیز کنند. اگر تغییر تنفسی و علائم سرماخوردگی به خصوص تب داشتند، حتما به پزشک مراجعه کنند. همچنین مایعات زیادی مصرف کرده و رژیم غذایی سالم و خوبی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید ! آیا ویروس کرونا از طریق حیوانات خانگی هم انتقال پیدا می کند؟

صحرائیان درمورد توصیه های مهم به خانواده ها برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مطرح کرد: اگر فردی در خانواده دچار تب یا علائم آنفلوانزا شد به پزشک مراجعه کند و برنامه دارویی که به او داده می شود را رعایت کند. درضمن یادمان باشد غیر از ویروس کرونا، سرماخوردگی های معمولی در این فصل شایع است و هر علامتی  را باید جدی بگیریم.

هر سرماخوردگی به معنای ابتلا به کرونا نیست‌.

کسانی که محدودیت حرکتی دارند مانند افراد مبتلا به ام اس  نیاز به مراقبت بیشتری دارند؛ زیرا ممکن است مشکلاتی در انجام موارد بهداشتی مثل شستن دست داشته باشند. یک فرد ممکن است بین ۲ تا ۱۴ روز به ویروس کرونا مبتلا و هیچ علامتی نداشته باشد و فقط آن را در محیط پخش کند.

 صحرائیان در خصوص امور تغذیه‌ ای مطرح کرد: مصرف میوه جات، سبزیجات و غذاهای حاوی ویتامین c بیشتر در این مدت توصیه می‌شود. همچنین مصرف غذاهای گرم مانند سوپ مفید خواهد بود و اگر بیماران دچار بی اشتهایی هستند حتما تعداد وعده های غذایی را بیشتر و حجم غذای مصرفی را کاهش دهند. مسئله مهم تقویت توان و استقامت بدن است؛ زیرا افرادی می توانند بیماری را پشت سر بگذارند، که توان جسمی و بدنی خوبی دارند.

بیشتر بخوانید ! علائم ویروس کرونا و روش های پیشگیری کرونا ویروس

او درباره سوالات بیماران ام اس برای مصرف داروهای خاص بیان کرد: داروهای ام اس به دو دوسته تقسیم می شوند؛ دسته ای برای تنظیم سیستم ایمنی هستند که سرکوب‌گر نستند. اما دسته ای از این داروها اصطلاحا داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی گفته می‌شود. این نوع داروها سیستم ایمنی را طوری که خود می خواهند تغییر می دهند. به همین منظور افرادی که از داروهای سرکوب گر استفاده می کنند باید مراقبت های  بیشتری از خود داشته باشند.

صحرائیان در خصوص استفاده از داروهای بالابرنده سیستم ایمنی گفت: استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را بالا می برند توصیه نمی شود به دلیل اینکه در حال حاضر دارویی که بتواند با بالابردن سیستم ایمنی،جلوی ویروس کرونا را بگیرد یافت نشده و  اگر خود ایمنی را افزایش دهیم ممکن است باعث تشدید بیماری شود.

او مطرح کرد: امیدوارم با توصیه های گفته شده مشکلی برای هیچ یک از افراد کشور پیش نیاید و این مرحله به خوبی پشت سر گذاشته شود.

چند نکته که باید توجه زیادی به آن ها شود

صحراییان گفت: در ایام شیوع ویروس کرونا در جامعه توصیه می‌شود افراد از دست دادن و روبوسی پرهیز کنید، دهان و بینی خود را مرتب  بپوشانید و بشویید و از حضور در مکان های پرجمعیت خودداری کنید.

در خصوص مسائل روانی هم باید گفت: مواظب باشیم که استرس و نگرانی بیشتر از واقعیت به ما وارد نشود، زیرا ترس بیش از اندازه باعث می شود که نگرانی در ما افزایش پیدا کند.

یکی از مشکلات این است که در فضای مجازی اخبار و شایعات متعدد می شنوید که باعث ایجاد ترس و نگرانی می شود، به همین منظور خواهشمندیم اخبار و اطلاعات را تنها از منابع رسمی و علمی از جمله وزارت بهداشت پیگیری کنید.

منبع: yjc.ir

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها