زلزله امروز تهران – زلزله ۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری تهران

مهدی ولی پور سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به زلزله تهران اظهار کرد: در ساعت ١٣:٤١ امروز (چهارشنبه هفتم خرداد ماه 99 ) زلزله ۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری تهران رخ داد.

وی با اشاره به محل وقوع زلزله بیان کرد: کانون زلزله در رودهن بود و این زلزله در تهران، دماوند و رودهن احساس شد.

ولی پور گفت: سه تیم ارزیاب ( ۲ تیم از دماوند و ۱ تیم از شهرستان آمل) به محل حادثه اعزام شدند.

سرپرست سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تصریح کرد: استان‌های تهران و مازندران در آماده باش کامل هستند.

ولی پور گفت: زلزله در پردیس، دماوند، شمیرانات و قسمت‌های شمالی تهران حس شده است.

ضرورت اجتناب شهروندان از حضور در نزدیکی پرتگاه‌ها و ساختمان های نیمه کاره

منصور درجاتی مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران با اشاره به وقوع زلزله ۴.۴ ریشتری در شهرستان دماوند، گفت: این زلزله در مسیر رودهن و تهران اتفاق افتاد که در نقاطی از تهران هم احساس شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شرایط عمومی در شهر دماوند عادی است و مردم همچنان در خانه هایشان هستند، افزود: فعلا توصیه به ترک منزل نمی‌کنیم، اما اگر شاهد پس لرزه باشیم، آن وقت مردم باید خانه هایشان را ترک کنند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری تهران گفت: تا حصول اطمینان از عادی بودن شرایط، مردم از حضور در نزدیکی پرتگاه‌ها و کنار ساختمان‌های نیمه تمام خودداری کنند.

شهرستان های تهران در وضعیت زرد قرار دارند

محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به زلزله دماوند و رودهن اظهار کرد: به محض وقوع زلزله در ساعت ۱۳:۴۱ در استان تهران و مازندران، یک تیم ارزیاب از شهرستان پردیس و یک تیم از شهرستان دماوند به محل حادثه اعزام شدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر افزود:  هم اکنون در شهرستان دماوند و پردیس وضعیت قرمز اعلام شده است و همچنین شهرستان‌های معین استان دماوند در وضعیت نارنجی قرار دارند و شهرستان‌های تهران هم وضعیت زرد دارند و تیم‌های واکنش سریع در آمادگی کامل هستند.

محمدی تصریح کرد : خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در دماوند و  رودهن گزارش نشده است، اما  به جهت زلزله‌های اخیر که در دماوند رخ داد،  محلی برای اسکان اضطراری تعبیه شده و همچنین در شمیرانات هم محلی برای اسکان اضطراری شهروندان در نظر گرفته شده است.

آماده باش نیروهای آتش نشانی برای حوادث احتمالی

سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اظهار کرد: در پی زمین لرزه دقایق قبل شهر تهران، خودرو‌های عملیاتی از داخل آشیانه‌ها خارج شدند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران افزود: این به معنای اعلام بحران نیست و فقط جنبه پیشگیرانه دارد.

او بیان کرد: نیرو‌های آتش نشانی همیشه در آماده باش هستند و آمادگی آنان منوط به وقوع بحران نیست.

تأکید فرماندار دماوند به شهروندان برای حضور چند ساعته آن‌ها در فضای باز 

حیدری فرماندار دماوند در خصوص زلزله ظهر امروز گفت:کانون زلزله امروز همان کانون مشأ بوده است و طی ارزیابی‌های انجام شده تاکنون هیچ گونه خسارت جانی و مالی گزارش نشده است.

او گفت: تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی در سطح شهرستان دماوند در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند.

حیدری با اشاره به آماده باش گروه‌های امدادی گفت: تیم‌های واکنش سریع در آمادگی کامل هستند و به جهت زلزله‌های اخیر که در دماوند رخ داد، محلی برای اسکان اضطراری شهروندان در نظر گرفته شده است.

فرماندار دماوند گفت: به دلیل اینکه مشخص نیست این زلزله پس لرزه و یا پیش لرزه بوده، بهتر است شهروندان دماوندی تا چند ساعت آینده در فضا‌های باز مانند حیاط خانه و یا پارک‌ها و محل‌های اسکان اضطراری باشند.

زلزله ساعات پیش تهران پس لرزه بود؛ مردم تهران نگران وقوع زلزله بزرگتر نباشند

علی بیت اللهی رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار مسکن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه زلزله ۴.۱ ریشتری که در ساعت ۱۳.۴۱ دقیقه امروز در دماوند رخ داد به هیچ عنوان پیش لرزه نبوده است گفت: طبق بررسی‌های انجام شده با توجه به آنکه این زلزله در همان منطقه گسل مشاء در دماوند رخ داده است؛ بنابراین زلزله ساعات پیش همان پس لرزه زلزله ۵.۱ ریشتری، ۱۹ اردیبهشت ماه بود.

او ادامه داد: طبق برآوردهای انجام شده تا کنون ۸۰ پس لرزه در شهر دماوند رخ داده که بزرگ‌ترین آن همان زلزله ساعات پیش در دماوند بوده است.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با بیان اینکه این زلزله بیشتر در شرق تهران و اطراف شهر تهران مانند پردیس، دماوند و رودهن با وضوح بیشتر احساس شده است گفت: این زلزله دقیقا در گسل مشاء دماوند رخ داده و بیشترین آثار آن در اطراف تهران دیده شده است.

بیت اللهی با بیان اینکه طبق برآوردها و تجربیات زمانی که یک زلزله ۵.۱ ریشتری رخ می‌دهد ۲ تا ۳ ماه شاهد وقوع پس لرزه و تخلیه انرژی گسل‌های اطراف خواهیم بود گفت: امروز بزرگترین پس لرزه در این منطقه رخ داد و به طور قطع تمامی صحبت‌ها و شایعاتی که پیرامون وقوع زلزله بزرگتر منتشر شده رد می‌کنم.

او توضیح داد: خطر زلزله همیشگی است، اما به طور معمول در زمانی که زلزله‌ای رخ می‌دهد بازار شایعات و کارشناسی‌های غیر واقعی داغ می‌شود بنابراین نباید به این موضوعات توجه چندانی کرد.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر این زلزله در منطقه و یا شهر دیگری رخ می‌داد ممکن بود که به عنوان یک پیش لرزه محسوب شود افزود: این زلزله در منطقه گسل مشاء رخ داده و همان طور که به صورت رشته وار در استان کرمانشاه همواره زلزله‌ها‌ی متعددی رخ می‌داد، بنابراین این گونه زلزله هم در اطراف تهران همانند شهر‌های دیگر بوده است.

بیت اللهی اظهار کرد: با توجه به آنکه در طی چند روز گذشته سکوت نسبی و هیچ پس لرزه‌ای در این منطقه رخ نداده است، بنابراین انرژی‌های زمین تجمیع شده و شاهد وقوع چنین زلزله‌ای با ریشتر بالا بودیم. این موضوع در بسیاری از شهر‌های مختلف از جمله کرمانشاه هم رخ داده به طوری که بعد از گذشت چند روز سکون شاهد رخداد زلزله پر قدرت‌تری بوده‌ایم.

رئیس مرکز زلزله نگاری مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تاکید کرد: فعال شدن آتشفشان دماوند هیچ ارتباطی به زلزله ندارد و تنها زمانی که انفجار و یا موج ناشی از حوادث طبیعی رخ دهد ممکن است آتشفشان این کوه فعال شود از سوی دیگر فعال شدن دماوند به صورت کامل قابل شناسایی و ارزیابی است و با توجه این که زلزله در گسل مشاء دماوند رخ داده و فاصله زیادی با دماوند وجود دارد بنابراین فعال شدن آتشفشان کوه دماوند بسیار دور از انتظار است.

توضیحات استانداری تهران درباره زلزله ۴.۴ ریشتری دماوند

محمد تقی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با اشاره به وقوع زلزله ۴.۴ ریشتری که ساعاتی پیش در دماوند رخ داد و در بخش‌هایی از تهران هم احساس شد، گفت: بعد از وقوع زلزله به همه دستگاه‌های امدادی اعلام آماده باش داده شد تا در صورت وقوع پس لرزه واکنش مناسب و سریع داشته باشند.

وی افزود: فرمانداری دماوند و پردیس و هلال احمر تیم‌های ارزیاب و امدادی خود را به منطقه اعزام کرده‌اند و چنانچه شاهد پس لرزه باشیم، آمادگی لازم برای مواجهه با آن وجود دارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران گفت: تا کنون پس لرزه‌ای نداشتیم و تیم‌های امدادی، اوضاع را تحت کنترل دارند.

در حال تکمیل…

منبع : yjc.ir

☀️ متفرقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *