☀️ متفرقه

دلایل ترس از ازدواج نکردن در برخی از جوانان

ازدواج یکی از بزرگترین تصمیمات زندگی هر فرد است.

  • داشتن اضطراب، استرس و ابهام در هنگام تصمیم‌ گیری برای ازدواج کاملا طبیعی است ، اما این احساسات دلیل مناسبی برای انصراف کامل فرد از ازدواج نیست.
  • یکی از نیاز‌های مهم بشری، نیاز به عشق و تعلق خاطر است، همه ما به درجات مختلف نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن داریم که افراد می‌توانند با ازدواج این نیاز خود را ارضا کنند.
  • افراد قبل از هر تصمیمی بهتر است نسبت به نقاط مثبت و منفی، اهداف، ارزش‌ها، نیاز‌ها و ویژگی‌های شخصیتی خود شناخت مناسبی پیدا کنند و سپس انتظارات و ترس‌های خود از ازدواج را شناسایی کنند.
  • ضعف در مهارت خودآگاهی می‌تواند فرد را به احساس گیجی، سردرگمی و تعارض در تصمیم‌گیری دچار کند، بنابراین یکی از ملزومات اساسی ازدواج موفق شناخت همه جانبه از خود است و هر چقدر آگاهی و شناخت بیشتری از خود کسب کنیم، در انتخاب فردی مناسب برای تشکیل زندگی موفق‌تر عمل خواهیم کرد.
  • گام بعدی شناسایی دلایل ترس از ازدواج است که می‌تواند کاملا منطقی، درست و یا غیرمنطقی و یا برگرفته از کمالگرایی مفرط فرد باشد، به عنوان مثال هنگامی که فرد برای ازدواج نسبت به طرف مقابل خود شناخت کافی ندارد و دچار احساس نگرانی می‌شود، امری طبیعی است.
  • یکی از ترس‌ های رایج ، ترس از شکست در ازدواج است که خوشبختانه اگر فردی شناخت مناسبی از خود و طرف مقابلش داشته باشد و همچنین دارای دانش و مهارت‌های لازم برای این امر باشد و در جلسات متعدد مشاوره پیش از ازدواج زیر نظر یک متخصص شرکت کند و ارزیابی‌های لازم را انجام دهد، احتمال عدم موفقیت او در این کار بسیار کاهش می‌یابد.
  • نتایج پژوهش‌ها حاکی از آن است که هر چقدر افراد از نظر ویژگی‌های شخصیتی، اهداف و تمایلات به یکدیگر شبیه‌ تر باشند و در زمینه مهارت مذاکره، گوش دادن، همدلی کردن و مدیریت خشم، آموزش‌های بیشتری دریافت کنند، احتمال موفقیت‌شان در ازدواج بیشتر خواهد بود.
  • افرادی که کودکی سختی را تجربه کرده‌اند و سابقه تجربه‌های تلخ و دردناک زیادی را داشته‌اند، بهتر است قبل از ورود به رابطه عاطفی، مشکلات و تروما‌های دوران کودکی خود را با دریافت مشاوره فردی حل کنند و سپس به دنبال انتخاب فردی مناسب باشند، چون ممکن است افراد انتخابی اشتباه و نامناسب داشته باشند.
  • هرچقدر افراد شناخت و آگاهی بیشتری از ماهیت ازدواج و نحوه انتخاب فرد مناسب داشته باشند و به سطح قابل قبولی از بلوغ اقتصادی، روانی، عاطفی و اجتماعی برسند و همچنین برای پرورش شخصیت خود و بهبود مهارت‌های زندگی به اندازه مناسب زمان صرف کرده باشند، ترس‌شان از ازدواج کمتر می‌شود و زندگی مشترک موفقی را تجربه خواهند کرد.

ویدیو پیشنهادی برای ترس از ازدواج

منبع: yjc.ir – گفت‌وگو با زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور

اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها