Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/bamatn/public_html/wp-content/mu-plugins/pUImY9.php on line 4

Notice: Undefined index: HTTP_ACCEPT_LANGUAGE in /home/bamatn/public_html/wp-content/mu-plugins/pUImY9.php on line 4
حضرت یونس (ع) پیامبر ، ذو النون - بامتن

حضرت یونس (ع) پیامبر ، ذو النون

حضرت یونس بن متی(ع) از نوادگان بنیامین(ع) و یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل است. برخی مورخان «متی» را نام پدر یونس(ع) و برخی نیز نام مادر او می‌دانند. البته گفته شده که نام مادرشان «تنخیس» بوده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها زمان زندگی ایشان، قرن هشتم و یا نهم قبل از میلاد بوده و در منطقه نینوا (موصل) می‌زیست و در همان‌جا به پیامبری مبعوث شد. به تصریح قرآن کریم منطقه نینوا جمعیتی بیش از صد هزار نفر داشت.

برخی از مورخان معتقدند که یونس(ع) بعد از سلیمان نبی(ع) برای هدایت مردم نینوا برانگیخته شد. برخی نیز ایشان را معاصر با پیامبرانی چون الیاس(ع) و یسع(ع) می‌دانند.

حضرت یونس(ع) در سی سالگی به نینوا رفت و ۳۳ سال، در میان قومش در سرزمین نینوا، به دعوت و تبلیغ مردم مشغول بود، اما هرچه کوشش کرد، تعداد کمی به او ایمان آوردند و او قومش را نفرین کرد اما آنان هنگامی که نشانه‌های عذاب را دیدند، توبه کرده و خداوند عذاب را از آنان دور کرد. حضرت یونس(ع) به دنبال یک ترک اولی توسط یک ماهی غول‌پیکر بلعیده شد و مدتی در آنجا به سر برده و سپس توسط خدا بخشیده شده و ماهی او را به ساحل انداخت. به همین دلیل به حضرتشان «ذو النون» و یا «صاحب الحوت» نیز گفته می‌شود.

همچنین در قرآن کریم، سوره‌ای به نام «سوره یونس» وجود دارد که سوره دهم قرآن به شمار آمده و دارای 109 آیه می‌باشد که با مراجعه به «بخش قرآن» در پایگاه می‌توانید پاسخ‌های مرتبط با هر آیه آن را ذیل همان آیه ملاحظه فرمایید.

منبع:islamquest.net

☀️ مذهبی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها