زندگی‌نامه عون بن عبدالله بن جعفر را که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید

یکی از شهدای کربلا که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید، عون بن عبدالله بن جعفر بن ابی‌طالب معروف به عون اکبر است. البته عبدالله بن جعفر، فرزند دیگری به نام عون دارد که به نام عون اصغر شناخته شده و مادرش جمانه دختر مسیب بن نجبه از سرداران نهضت توابین بود. عون اصغر در واقعه حره به شهادت رسید.

بر اساس گزارش‌های تاریخی، عون اکبر فرزند حضرت زینب(س) بود که به دنبال خروج امام حسین(ع) از مکه، به سفارش پدر با امام (و مادر خود) همراه شده و هیچ‌گاه از ایشان جدا نشد. وی در روز عاشورا بعد از شهادت برادرش محمد به سمت میدان شتافت در حالی‌که این‌گونه رجز می‌خواند:

«إِنْ‏ تُنْکرُونِی‏ فَأَنَا ابْنُ‏ جَعْفَرٍ             شَهِیدُ صِدْقٍ فِی الْجِنَانِ أَزْهَرُ

 یطِیرُ فِیهَا بِجَنَاحٍ أَخْضَرَ                کفَى بِهَذَا شَرَفاً فِی الْمَحْشَر»؛

(اگر مرا نمی‌شناسید، من فرزند(نوه) جعفر(طیار) هستم که شهید صداقت و راستى شد و در بهشت با دو بال سبز پرواز می‌کند و چنین افتخاری در محشر براى ما کافى خواهد بود).

وى پس از نبرد با دشمنان، سرانجام توسط عبدالله بن قطبه طائی به شهادت رسید.

در زیارت ناحیه این‌گونه از ایشان تجلیل شده است: «السَّلَامُ عَلَى عَوْنِ‏ بْنِ‏ عَبْدِ اللَّهِ‏ بْنِ‏ جَعْفَرٍ الطَّیارِ فِی الْجِنَانِ حَلِیف‏ الْإِیمَانِ وَ مُنَازِلِ‏ الْأَقْرَانِ النَّاصِحِ لِلرَّحْمَانِ التَّالِی لِلْمَثَانِی وَ الْقُرْآنِ لَعَنَ اللَّهُ قَاتِلَهُ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ قُطْبَهَ النَّبْهَانِی»؛ سلام بر عون بن عبداللَّه بن جعفر طیّار که هم‌‌پیمان ایمان و نبرد کننده با هماوردان و نصیحت کننده در راه خداى رحمان و تلاوت‌‌کننده سوره حمد و آیات قرآن بود. نفرین خدا بر قاتل او عبدالله بن قطبه نهبانی!

وی به همراه دیگر شهدا در پایین پای امام حسین(ع) در کربلا دفن شده است.

منبع:islamquest.net / عکس:بامتن

☀️ مذهبی
اشتراک در
اطلاع از
0 نظر
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها